Skal SAS’ kommenede mulighed for at købe en CO2-kompensationen ikke blot give miljøbevidste flyrejsende god samvittighed?
»Jo, sådan vil nogle opfatte det. Men det giver altså en reel CO2-reduktion et andet sted i verden. Og vi skal kunne dokumentere effekten, elleres er vi ikke med. Så det er ikke kun aflad og god samvittighed. Der er også en CO2-reduktion for din flyrejse et andet sted i verden.«
Svarer kompensationen ikke til, at man giver en dreng lidt små penge, efter man har slået ham?
»Flyrejser – om det er til forretning eller ferie – er en vigtig forudsætning for, at vi globalt kan udvikle os menneskeligt, kulturelt og økonomisk. Flyrejser er en forudsætning for udvikling i verden i dag. Og når man så rejser med fly, så er det da positivt, at man kan udligne CO2-udsplittet.«
Men flyrejser er den transportform, der har det højeste CO2-udslip og dermed bidrager mest til den globale opvarmning. Hvor arbejder I ikke på, at CO2-udledningen bliver reduceret?
»Det gør vi faktisk også. Vi har blandt andet et fuel-safe-program, hvor vi ændrer rutiner og ruteplanlægning for at opnå besparelser på brændstofmængden. Målet er en reduktion på tre procent fra 2006 til udgangen 2007. Det svarer til 200.000 ton CO2. Så det siger noget om vores forbrug... Og tre procent er meget i flybranchen. Samtidig har vi lige afsluttet første fase af projekt »Green Aproach«, hvor vi laver indflyver med motorerne i tomgang, ja nærmest svæver ind. Det har vi prøvet med 1000 landinger – det giver en CO2-bespaerlse på 30.000 ton årligt. Så vi satser altså på at være på forkant miljømæssigt.«
Hvorfor har SAS valgt, at passagererne frivilligt kan vælge CO2-kompensation – ikke forpligtes – når flyvning forureninger så markant?
»Så længe vi ikke har noget pålæg oppefra – samfundsmæssigt og politisk om, at vi skal, så er frivillighed den bedste vej. Ellers vil vi stille os dårligere i konkurrencen med andre selskaber. Vi arbejder på at forbedre miljøet, men det skal også være fornuftigt økonomisk set.«