Han tog alle de nødvendige forholdsregler. Han gjorde som han er uddannet til at gøre i den slags situationer. Han fik flyet nogenlunde sikkert ned på jorden.
Men faktisk regnede kaptajnen på det forulykkede SAS-fly i Aalborg, Ole Arvad Jensen. ikke med, at der var noget galt med flyet overhovedet. Det afslører han - trods et angiveligt forbud mod at udtale sig til pressen - til ingeniørens netavis Ing.dk.
Kaptajnen forklarer, at han var 90 procent sikker på, at
understellet ikke fejlede noget. Han var så godt
som sikker på, at der var tale om en defekt føler ved højre
landingsstel på hans Dash Q400 fra canadiske Bombardier.
Netop derfor overvejede han ikke for alvor en nødlanding på vandet, selvom det i den slags situationer er en af flere muligheder.
Til netavisen fortæller han, at hvis en luftkaptajn ved, at hans
landingsstel er defekt, er nødlanding på vand en mulighed for at skåne
besætning og passagerer. En sådan nødlanding er imidlertid heller ikke
ufarlig.
- Det
var aldrig under overvejelse. Vi regnede med 90 procents sandsynlighed
med, at understellet var nede og ville holde, siger Ole Arvad Jensen han til Ingeniøren.
Læs også:
• Japan holder ulykkesfly på jorden
• Ødelagt SAS-flyver trækkes væk
• Norge: SAS-ulykker kan ikke undgåes
• SAS-fly på tværs hele dagen
• SAS aflyser fly frem til middag
• SAS-fly i dramatisk nødlanding
• SAS-sikkerhed er blevet kritiseret i årevis