SAS-fly, der skulle have holdt sig på jorden for at blive sikkerhedstjekket, har i stedet fløjet tusindvis af passagerer til deres rejsemål. Ifølge SAS vil luftfartsmyndighederne derfor nu foretage en stikprøvekontrol af 12 SAS fly.
SAS skulle efter planen have foretaget et ekstraordinært sikkerhedstjek af enkelte komponenter på deres fly. Men i flere tilfælde har SAS overskredet tidsfristen for eftersynet. SAS har derfor foretaget flere hundrede flyvninger - senest i juni sidste år - der har været i strid med myndighedernes regler. SAS blev første gang opmærksom på problemet for omkring halvandet år siden. De manglende sikkerhedstjek har fået luftfartsmyndighederne i Danmark, Sverige og Norge til at varsle storkontrol af 12 SAS-fly i januar.
Lars Mydland, operativ direktør i SAS koncernen, beklager fejlen, men mener ikke, at den forsinkede kontrol er gået ud over sikkerheden:
»Det er SAS, som selv opdagede overskridelsen af fristen. Så snart vi har opdaget manglende tjek af komponenter på et fly, har vi indstillet flyvningen med flyet og informeret myndighederne,« siger han.
»Ingen af komponenterne har, efter vi siden har tjekket dem, vist sig at have mangler. Så til trods for, at vi ikke tjekkede i tide - som er kritisabelt - så havde vi held med, at ingen komponenter var defekte på de fly, vi har undersøgt. Hverken passagerer eller besætning er derfor blevet udsat for risikoeksponering,« siger Lars Mydland.