Det er blandt andet effekterne af en stor spareplan, som blev iværksat sidste år, der er årsagen til, at SAS er lykkedes med at skære 300 millioner af underskuddet i første kvartal sammenlignet med det seneste regnskabsår.
Men koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen mener, at det også har stor betydning, at SAS er blevet langt bedre til at dreje på knapperne på lidt kortere sigt.
- Den minutiøse plan, der er blevet lagt, er blevet fulgt, og den lever op til forventningerne.
- Men vores evne til at skabe fleksible omkostninger er mindst lige så afgørende for, at vi lykkes, siger han.
Det skyldes, at der er store omkostninger forbundet med at drive et flyselskab, samtidig med at der er stor usikkerhed om efterspørgslen, der ændrer sig løbende.
- Store forandringer i verdensøkonomien eller enkeltbegivenheder som terror påvirker luftfarten lige med det samme. Folks rejsevaner ændrer sig, valutaerne går op og ned i værdi, og oliepriserne svinger også meget.
- Disse faktorer er vi hele tiden nødt til at kunne aflæse og om nødvendigt reagere på, siger han.
Derfor forsøger SAS at indrette sig, så produktionsapparatet og omkostninger kan tilpasse sig de aktuelle omstændigheder.
- Vi placerer vores større servicetjek af fly på tidspunkter, hvor der er mindre travlt, og hvor de alligevel står stille. Og så forsøger vi også at afvikle meget ferie i de lidt mere rolige perioder af året.
- Omvendt prøver vi at stimulere markedet med nye destinationer i de perioder, hvor rejselysten traditionelt er større, siger han.
Aktuelt forsøger SAS blandt andet at lokke flere danskere på ferie. Selskabet lancerer nye ruter ud af Aarhus til europæiske destinationer som Malaga, Mallorca, Stockholm og München.
/ritzau/