Salling Group har valgt at sælge den svenske del af lavpriskæden Netto til det svenske selskab CBS. Det oplyser koncernen i forbindelse med sit regnskab for regnskabsåret 2018.
CBS er det svenske Coop, der formelt hedder Coop Butiker och Stormarknader - forkortet CBS.
Ingen af de to parter ønsker at fortælle, hvad handlen koster. I alt kommer 160 Netto-butikker til at skifte hænder.
Sallings Groups administrerende direktør, Per Bank, oplyser, at aftalen skal gøre det nemmere for koncernen at fokusere på det danske, tyske og polske marked.
Netto i Sverige har omkring 2000 medarbejdere, der flytter med i handlen.
Ifølge Christian Wijkström, der er direktør i CBS, er glad for Nettos netværk i Sydsverige.
- Netto Sverige har på forbilledlig vis opbygget et stærkt butiksnet i det sydlige Sverige, som vi nu ser frem til at satse yderligere på og videreudvikle, siger han.
Aftalen skal have de svenske konkurrencemyndigheders godkendelse, før den kan føres ud i livet.
Ud over Netto har Salling Group også en lang række andre kæder i koncernen. Det er blandt andet Bilka, Salling, BR og Wupti.
Samlet har koncernen øget sin omsætning med lidt under en milliard kroner til 59,4 milliarder kroner - hvilket har givet et overskud efter skat på 1,4 milliarder kroner.
/ritzau/