Som en lus mellem to negle. Sådan oplever nær halvdelen af alle sælgere deres rolle mellem leder og kunder, viser en ny undersøgelse fra Copenhagen Business School (CBS), Business Denmark og Mercuri International.
»Som sælger skal du næsten snyde kunden for at tilfredsstille din virksomhed. Sådan fungerer det nogle steder. Samtidig forsøger kunden, at få så meget ud af sælgeren som muligt,« fortæller ekstern lektor på CBS, Jens Geersbro.
Som børn i klemme
Det såkaldte krydspres, sælgerne oplever, er i amerikansk forskning kendt for at kunne medføre skizofreni. Presset kan sammelignes med det, som børn oplever, når forældre stiller modstridende krav.
»Skal barnet tilgodese mor, bliver far ked af det og omvendt. I yderste konsekvens kan det føre til skizofreni. Det samme gælder sælgerne, hvis de bringes for langt ud,« siger Jens Geersbro.
Ønsker jobskifte
Landsformand i Business Denmark, Jens Neustrup Simonsen betegner sælgernes situation som en katastrofe både menneskeligt og økonomisk.
»En stor del af sælgerne har ønske om jobskifte. Det kan let løbe op i en halv million kroner for en virksomhed, før en ny sælger er rekrutteret,« siger han.
Direktør i Mercuri Internation, Flemming Dufke, opfordrer til bedre dialog på jobbet.
»Når man har problemer, så er det fordi der er et forventningsproblem. Vær klar i kommunikationen leder og sælger imellem, så vi udtaler, hvilke forventninger vi har,« siger Flemming Dufke.