»Vi ansætter bare Saddam Hussein, får nogen rige lande til at angribe os og indføre demokrati bagefter.«
Sådan lyder løsningen på, hvordan et fattigt land får løst problemer med fattigdom og for lidt demokrati ifølge Mark fra 8. B.
Men den køber klassekammeraten Martin ikke. Selvom han er klædt i army-hættebluse, er han til mere fredelige løsninger.
»Nu stopper I, ikke mere om Saddam Hussein, vi er nødt til at tage det her seriøst. Vi skal lære at klare os selv over for de rige lande. Vi er nødt til at uddanne vores folk,« brøler han.
»Hold nu kæft, ovre i bananstaten, vi rige kan jo ikke tænke for jeres larm,« lyder det henover hovederne på teenageforsamlingen i klasselokalet.
Det er mandag morgen, klokken har kun lige passeret otte, og 8. B. på Valhøj Skole i Rødovre er ved at løse verdens problemer med fattigdom. I tre uger deltager de ligesom mere end 1.500 andre folkeskoleelever landet over i Mellemfolkeligt Samvirkes demokrati- og fattigdomsspil ?Global Island?. Det gælder om at finde de bedste løsninger på verdens problemer med fattigdom. Som en del af spillet er klassen blevet delt op i fem forskellige lande: Nex, Porta, Votrox, Otago, Porta og Zobia. Martin og Mark er i hver deres gruppe, men hører begge hjemme i Zobia, et af spillets fattigste lande. Mens Marks gruppe lader sig fuldstændig opsluge af planerne med Saddam Hussein, er det lykkedes Martin at dreje det meste af sin gruppe, som også tæller Rami og Omair, ind på mere fredelige løsninger.
»Vi skal have de rige lande til at give os mere i ulandsbistand, og vi skal have bedre skoler. Der er rigtig mange fattige, der ikke kan læse,« siger Rami og går sammen med Martin i gang med at skrive et forslag på computeren om at sikre bedre uddannelse:
»Vi skal lære vores folk at arbejde, og hvordan man klarer sig selv uden den daglige nødhjælp. Det kan man kun ved at sende flere børn i skole, så de kan få en god uddannelse,« begynder forslaget.
Pengene til bedre skolegang til zobianerne skal komme fra de rige lande, foreslår Rami og Martin. Det håber de at kunneoverbevise den anden gruppe i Zobia om, for hvis der er flertal for forslaget i deres eget land, går det videre til afstemning i det globale parlament onsdag 22. november. Hvordan de så får overbevist de rige lande om, at de skal give alle de mange millioner til de fattige, er de ikke nået helt frem til endnu. Men den onsdag ligger jo heldigvis langt ude i fremtiden, og lige nu er det svært nok at blive enige på egne breddegrader.
Omair, gruppens sidste zobianer, har haft travlt med at kaste håndtegn til Rikke fra et af de rige lande. Han zoomer ind på sit eget land lige tids nok til at høre Ramis forslag om, at når de første i befolkningen har fået en ordentlig uddannelse, kan de uddanne andre og på den måde kan Zobia i fremtiden gøre sig uafhængig af de rige landes hjælp.
»Det holder ikke, mand. Når man først har fået en god uddannelse, så vil man bare have et godt job,« er Omairs svar.
»Jamen, de får jo penge for det,« prøver Rami. Men Omair er ikke overbevist. Han tror, folk vil synes, det er kedeligt at skulle uddanne andre. Det ville han i hvert fald selv.
Så sætter Martin endnu en gang sine politikere på plads:
»Du skal gøre det, der er bedst for dit land.«
Omair trækker på skulderen og forsvinder over til Rikke og de rige.
Forslaget er vedtaget, og Martin og Rami begynder at arbejde på en tale til parlamentet, som skal overbevise zobianerne og resten af verden om, at uddannelse er vejen ud af fattigdom.
FAKTA:
Demokrati på spil
Global Island er en verden i cyberspace, der består af to rige lande, to fattige u-lande og et mellemindkomstland. I den virtuelle verden finder 1.500 danske 8.-10. klasseselever de kommende uger løsninger på verdens problemer med fattigdom. Det gør de som borgere og parlamentarikere fem nationale parlamenter og et globalt parlament. Et land får point, når andre lande stemmer på dets forslag, og når landets politikere skriver debatindlæg, taler og artikler. Holdene med flest point vinder en tur til Folketinget 5. december, hvor de har mulighed for at overbevise den virkelige verdens danske udviklingsminister Ulla Tørnæs (V) om, at hun skal rette sig efter deres forslag. Mellemfolkeligt Samvirke står bag spillet. Læs mere på www.globalisland.nu.