Kender du fornemmelsen: Åh nej - endnu en time, hvor jeg skal tvinges til at høre på de andre og have ondt i maven, når jeg rejser mig fra mødebordet?
Hvis du gør, er du en af dem, som spreder dårlig stemning. Vil du have gode møder, så begynd med at lægge stilen om.
Det har konsulent og underviser Charlotte Vestergaard fra konsulenthuset Authentica gode råd til, hvordan du gør.
"Møder kan være anledningen til store frustrationer og dårlig stemning på en arbejdsplads, hvis de ikke foregår på en ordentlig måde," siger hun.
Efter sine 10 års erfaring kommunikerer du bedre på møder sådan her:
- Slå ørerne ud og lyt til dine kolleger.
- Drop diskussion, som den foregår på Christiansborg, hvor det handler om at få ret og finde frem til det dårlige ved de andres argumenter.
- Gå i dialog. Find ud af, hvor du er enig med de andre, og hvad der er godt ved de andres argumenter.
- Lad være med at afbryde.
- Er du den stille, er det dit eget ansvar at få sagt det, du vil. Fylder kollegerne, så brok dig ikke over det. Lyt, og vent til de færdige med talestrømmen. Sig så: "Nu har jeg hørt dit synspunkt. Nu vil jeg gerne fortælle dig mit." Bliver du afbrudt, så bed venligt om at få lov til at tale ud.
- Er du den, som har det med at fylde, skal du lære at stille spørgsmål og vise interesse. Er to pædagoger eksempelvis uenige om, hvor meget slik børnene skal have, så kan man spørge: "Hvad er det, der gør, at du synes, de skal have mere slik?"
- Vær villig til at gå på kompromis. Det kan man godt uden at giv køb på sin anskuelse.
- Over tid indtager mange bestemte roller på møderne. Bryd ud af rollen, hvis du er utilfreds med den.
- Hold øjenkontakten, når du taler og lytter.
- Vær åben og imødekommende i dit kropssprog.
En undersøgelse af akademikeres mødevaner viser, at selv om 15 procent af manges arbejdstid går med møder, så mener 85 procent af mødedeltagere, at det er spild af tid fordi:
- Møderne er for lange
- Diskussionerne foregår uden struktur
- Møderne overholder ikke tidsplanen
- Formålet med mødet er uklart
- Ingen leder mødet
Kilde: Undersøgelsen "Mødekultur" fra CA A-kasse, marts 2009.
(386 deltog i undersøgelsen. 3 ud af 10 arbejdede med marketing, salg eller kommunkation. To ud af 10 arbejdede med økonomi og finans.)