Hvis du skal på ferie og har tænkt dig at leje en bil, er der en række ting, du skal være opmærksom på. Især hvis du forudbestiller bilen på nettet.
Mange danskere henvender sig hvert år til bilisternes interesseorganisation, FDM, fordi bilen ikke har levet op til forventningerne, skriver FDM i en pressemeddelelse.
"Mange bestiller i dag en bil til ferien hjemmefra. Men er man ikke opmærksom på det med småt, risikerer man at acceptere en lejekontrakt fuld af ubehagelige overraskelser," siger jurist i FDM Helle Brask.
Ofte er bilens størrelse mindre end bestilt, fordi udlejeren opererer med nogle andre klasseinddelinger.
"Får man en mindre bil, end den, man mener, man har bestilt og betalt for, skal man selvfølgelig kræve en reduktion i prisen. Har man bestilt en bil med fem døre, skal man ikke acceptere en med tre," siger Helle Brask og understreger, at det samme gælder eventuelt ekstraudstyr.
Andre problemer kan være forsikringer, der ikke dækker tilstrækkeligt, eller manglende klarhed om prisen per kilometer. Og det kan hurtigt blive dyrt, hvis man ikke har læst det med småt i kontrakten.
FDM giver fire råd, der skal forhindre, at feriens biltur bliver en nedtur:
· Læs lejekontrakten grundigt, inden du skriver under.
· Kontrollér bilen for skader, inden du forlader udlejningsfirmaet. Tag evt. fotos, hvis bilen har skader. Få udlejer til at notere eventuelle skader på lejekontrakten.
· Undersøg, om forsikringen dækker godt nok - evt. hvad det koster at sikre sig mod store erstatningskrav og for høj selvrisiko. Er du i tvivl om forsikringsforholdene, så find en anden udlejer.
· Vælg et udlejningsfirma, du er tryg ved, og som opererer i Danmark. FDM oplever flest klager over små, lokale udlejningsfirmaer.