”Hej. Kommer du lige ind på mit kontor om et kvarter".
Et uformelt mødeprik fra chefen uden en klar dagsorden kan lige nu få de fleste af os lønmodtagere til at ryste gevaldigt i bukserne. De økonomiske vinde blæser ganske enkelt ikke i retning af et kontant klap på skulderen eller flere stjerner på skulderen.
Men fortvivl ej. Kløgt kombineret med en skarp tunge vil i mange tilfælde gøre det muligt at snakke en truende fyreseddel direkte i skraldespanden.
På Avisen.dk har vi i den anledning allieret os med én af forhandlingsretorikkens hårde nysere. Det drejer sig om faglig chef i HK/Privat, Carlo Søndergaard, der rangerer blandt fagbevægelsens mest fremtrædende forhandlere med at bagland på omkring 140.000 medlemmer.
Carlo Søndergaard understreger, at situationen selvfølgelig kan være umulig. Men disse taktiske greb har ifølge ham potentiale til at redde dit job:
Kapacitetsargumentet
Det giver sjældent andet end ydmygelser at forsøge at appellere til din overordnedes følelser. Fyringer handler kort sagt om at skære ned på det, man i fagsprog kalder de kontante kapacitetsomkostninger. Forsøg derfor at tydeliggøre, hvorfor eller hvordan din afskedigelse ikke vil pynte på dem.
”De fleste virksomheder er allerede skåret helt ind til benet. Så måske er det ikke så svært for dig at identificere de dele af dit arbejde, der vil kræve lang tid for andre at sætte sig ind i eller muligvis kræver konsulenthjælp udefra, når du er væk. Den slags udvander markant den potentielle besparelse i de kontante kapacitetsomkostninger, som chefen øjner.”
Indtjeningsargumentet
De fleste virksomheders største frygt i forbindelse med afskedigelser er, at den besparelse, din løn umiddelbart udgør, modsvares af et ufordelagtigt dyk i indtægterne.
De meget målbare sammenhænge mellem ens løn og virksomhedens indtægter kaldes ofte særbestemte eller sambestemte, direkte kapacitetsomkostninger på chefgangene. Gør alt for, at dette regnestykke falder ud til din fordel.
”Det er ikke altid, at din overordnede er så tæt på virksomhedens dagligdag, at vedkommende præcist kan se, hvor værdiskabende dit arbejde er på bundlinjen. Skræmmebilleder om brud på gode kunde- eller leverandørrelationer, ja, måske endda argumenter om, hvor dyrt det kan blive for dem, hvis konkurrenten skulle vise sig klar med et job, er altid effektive.”
Læringsargumentet
Det helt store emne indenfor HR lige nu er virksomhedens læring. Læring i et virksomhedsperspektiv handler om, hvordan man bedst kan sikre sig, at gode praksisser og værdier bliver lært videre i organisationen. Så den dybe skål ikke skal opfindes gang på gang efterhånden, som der sker udskiftninger blandt medarbejderne:
”Læringsargumentet kan specielt være effektivt, hvis du er en meget erfaren medarbejder med et omfattende kendskab til virksomhedens processer. Ikke mindst hvis du befinder dig i én af de brancher, hvor fremtidsprognoserne viser, at der vil opstå mangel på arbejdskraft på den anden side af krisen. For så skal de nyansætte til den tid. Og så er din erfaring guld værd.”