Det er naturligvis billigst at gå eller cykle rundt i Danmark. Oftest har man dog et ønske om en kortere rejsetid og en anden type komfort, og her kommer den kollektive trafik ind i billedet.
Men hvad er billigst: Bus eller tog?
- Helt grundlæggende er toget dyrere end bussen, fordi jernbaneteknologi i alle sammenhænge er en vanvittig dyr teknologi sammenlignet med vejtransport, forklarer Harry Lahrmann, trafikforsker og lektor ved Aalborg Universitet.
Hvis vi udelukkende fokuserer på billetpriserne på en af de mest populære strækninger i landet, nemlig mellem København og Aarhus, så er det tydeligt, at det koster mest at køre med toget, hvis man bare skal have en standard voksenbillet på en almindelig hverdag og ikke tager højde for eventuelle rabatter eller tilbud.
Hvis du tager bussen med firmaet EkspresRuten, så koster en enkeltbillet 125 kroner. Hos konkurrenten Rødbillet.dk skal du slippe 128 kroner.
Busselskabet Abildskous Linie 888 koster 310 kroner.
Hvis du vælger toget, så tager DSB 382 kroner for turen og 30 kroner yderligere for en pladsbillet.
Det betyder, at der er 257 kroners forskel på togbilletten og den billigste busbillet, og det undrer man sig over hos et af busselskaberne.
- Hvordan kan det være, at DSB skal tage så stor overpris? DSB burde kunne gøre det meget hurtigere og meget billigere, da de får så stort et offentligt tilskud. Der er jo noget galt med DSB, når man både kan køre bus og flyve billigere end at tage toget, vurderer Thomas Hintze, der er direktør for Rødbillet.dk.
Men ifølge DSB selv kan togturen konkurrere med de noget billigere busser på en række andre parametre end blot det økonomiske.
- Vi har i snit 38 daglige afgange mellem Aarhus og København, så vi har et utroligt fleksibelt produkt, hvor du mindst hver halve time kan komme fra København til Aarhus og omvendt. Det er rigtigt, at vores billet er dyrere end nogen af busbilletterne, men vi har en meget højere fleksibilitet, en god komfort og den korteste rejsetid, siger Aske Wieth-Knudsen, der er chef for DSB's forretningsudvikling.
DSB kan bryste sig af at have den hurtigste forbindelse mellem landets to største byer, men man er samtidig opmærksom på bussernes lave priser.
- Vi planlægger lige nu et stort januarudsalg af Orange-billetter, hvor der kommer mere plads i togene, end der er i december. Vi planlægger også at udbyde endnu flere billige billetter i fremtiden til vores kunder, hvis de er villige til at rejse på andre tidspunkter end de mest travle afgange, understreger Aske Wieth-Knudsen fra DSB.
Det koster en billet i bus eller tog:
- Tog: Det koster 382 kroner for en standardbillet med DSB. Plus 30 kroner for pladsbillet. Hver dag sættes der også et antal DSB Orange-billetter til salg til 279 kroner på særlige afgange. Turen tager 3 timer og 11 minutter. Dog kun 2 timer og 48 minutter med lyntog.
- Bus: Det koster 310 kroner for en voksen med Abildskous Linie 888 fra Valby St. til Aarhus. Dagligt er der også billetter til henholdsvis 100, 150 og 250 kroner på udvalgte afgange. Turen tager mellem 3 timer og 10 minutter og 3 timer og 55 minutter.
- De billigste muligheder er de to busselskaber EkspresRuten og Rødbillet.dk, hvor billetten koster henholdsvis 125 og 128 kroner. Rejsen tager 3 timer 55 minutter.
/ritzau/FOKUS