Du kender ham eller hende; den energiske, målrettede og smilende kollega, der altid har succes.
"De har en misundelsesværdig energi, som har afgørende betydning for deres karriere. Deres hemmelighed er, at de samler energi, inden de møder på job," siger Christian Ørsted, der er ledelsesrådgiver, cand. merc. og forfatter.
Udnytter spildtid
Han holder talrige kurser – fortrins for erhvervslivets topchefer - og han mener at kende den sikre opskrift på deres succes:
"De spilder ikke transporttiden på vej til job på ingenting eller på at være irriteret over trafikken. De udnytter den aktivt til at samle energi," siger han.
I dag giver han karriereguiden, som består i at udnytte morgenerne til at oparbejde fire 'energier':
Fysisk energi
Det giver dig masser energi at bringe pulsen i vejret, inden du møder på job. Gør det undervejs. Enten sov eller vær fysisk aktiv. Midt i mellem at slappe af og være fysisk aktiv er let anspændthed, og det får man intet godt ud af.
Bruger du offentlig transport, så løb hen til tog- eller busstationen for at få pulsen op. Når du sidder, så sov eller slap fuldstændigt af.
Cykler, løber eller går du på job, så sørg for at få pulsen op – gerne i intervaller, hvor du i korte perioder anstrenger dig maksimalt.
Kører du i bil, så få pulsen op, inden du sætter dig ind bag rettet. Gør det samme, når du stiger ud.
Følelsesmæssig energi
Undlad at lade dig irritere af forsinkelser og trafikalt kaos, som du alligevel ikke kan ændre på.
Vær god ved dig selv, lad dig ikke diktere af små bekymringer og en negativ nyhedsstrøm i radioen, men lav en playliste på din mp3-afspiller og lyt til alt det musik, der gør dig i godt humør og giver dig overskud.
Spirituel energi
Brug lidt tid på at spørge dig selv, hvad der egentligt er vigtigst for den arbejdsdag, der venter. Hvad er det, du brænder for og er rigtig dygtig til. Beslut dig for, at det er det, som du vil udrette.
Mental energi
Mental energi får du ved at lægge en lille plan for, hvordan du opnår at gøre det, som du er dygtigst til. Få klarhed, overblik og læg en tidsplan for, hvordan du vil løse få vigtige opgaver - i stedet for de mange, der er knap så vigtige.
Beslut dig for at give de få vigtige opgaver udelt opmærksomhed i et bestemt tidsrum, hvor du ikke lader dig forstyrre af e-mails, telefonopkald og snakkende kollegaer.