Sådan laver man ski

Slovakiet · Ski er ikke bare ski. Det er de fleste skiløbere klar over. Men de færreste ved, hvordan brædderne egentlig bliver til. Så kig med ind bag kulissen på Elans fabrik i Slovakiet

Bag hvert stort sving i nysne og hver eneste perfekt skærende sving på bakken ligger masser af arbejde.

De seneste år har virkelig givet os sjovere og sjovere brædder, og sandwich-konstruktionen giver mulighed for at kombinere kantstive ski med varierende fleksibilitet. De forskellige kombinationer gør det meget lettere for dig at finde den ski, som passer til dit skiløb og din stil.

Undertegnede besøgte Elans fabrik uden for Bled i det nordlige Slovenien. Her arbejder godt 900 personer i skiftehold for at producere 3000 par ski om dagen. Flere andre fabrikker lægger dele af sin produktion her.

»Vigtige dele af produktionen kræver dygtige medarbejdere. Elans lange tradition med skifabrikation og de dygtige medarbejdere gør, at skiene som produceres her holder højeste kvalitet,« siger Samo Mottorie.

Samo programmerer CNC-fræsere og fik dagens opgave med at guide mig i fabrikken.

Billedtekster:



Ovenfor: Indgangen til Elan bevogtes af en muskuløs V8.





Trin 2: Andre materialer, såkaldte load bearing materials, er blevet beskåret og venter på at blive taget ind i produktionen. Det drejer sig om gummi, polyuritan, glasfiber, forstærket aluminium, titanium mm.

?Fordelen med kompositmateriale er, at man kombinerer egenskaberne. Hvert materiale for sig har gode egenskaber, men sammen danner de en højkvalitetsski?, siger Samo.



Trin 3: Brædderne beskæres i en bestemt længde og tykkelse, som passer perfekt ind i monteringsformen længere fremme i produktionen.

Trin 4: Samo viser, hvordan Jure monterer carving-ski, otte minutter pr. par. Monteringen er den mest følsomme del af produktionen og sker stadigvæk ved håndkraft.

Formen, hvor skien sættes sammen, laves på pc"en i udviklingsafdelingen og er den dyreste enkeltdel i processen. I formen sættes de forskellige lag i sandwich-konstruktionen sammen, trækernen og laminatet. Der er ca. 200 forskellige laminat-typer at vælge imellem, så det gælder om at finde den rigtige kombination. Her monteres hele skien fra belægningen til yderlaget med den færdigtrykte grafik.

Trin 5: Når alle dele er monteret glider skien gennem en automatisk opvarmnings- og trykproces for at opnå en sammenhængende konstruktion.



Trin 6: Næste trin er et transportbånd med flere slibningsmomenter for at opnå den rette struktur på belægningen, the grinding line. Hver ski går gennem ti slibningsstationer med både slibesten og sandpapir.



Trin 7: Fra slibemomentet sendes skien gennem en vandjetstråle, som udskærer formen på beskyttelsen af skispidsen.



Visse avancerede ski og hopski sendes igennem yderligere en fræser, som giver profilen den rigtige vinkel og overflade.



Trin 8: En omgang ski er næsten færdige. Beskyttelsen på skispidsen skal sættes på plads, så følger overfladefinish, kvalitetskontrol og endelig kontrol af fleksibiliteten.



En helt er en helt er en helt. Foyeren i Elans hovedkontor. Årets skimodeller og svenskernes største skihelt, Ingemar Stenmark eller Stenis, som de kalder ham.





Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.