Der er ingen tvivl om, det er hårdt at være jobsøgende eller arbejdsløs. Når først man er ude af arbejdsmarkedet, så er det svært at komme ind i igen. Derfor handler det i høj grad om at optimere sit CV, så dine kommende arbejdsgivere lægger mærke til dig. For i en verden fyldt med mere eller mindre kvalificeret arbejdskraft handler det om at skille sig ud. Læs videre her og bliv inspireret til, hvordan du skriver det bedste CV.
Har du prøvet at stå uden arbejde i længere tid? Så kender du også til besværet med at sende ansøgninger igen og igen. Der skal ikke herske tvivl om, at det kan være lige så hårdt at stå uden for arbejdsmarkedet, som det er at arbejde. Og så er der endda ikke engang særlig mange penge i det.
For at forbedre dine chancer for, at din kommende arbejdsgiver noterer, hvem du er, og hvad du kan, så kan du levere et levende og bemærkelsesværdigt CV, der simpelthen bare beder efter opmærksomhed. I stedet for at gå fra den ene ansøgning til den anden vil du nemlig hurtigt opleve at blive kaldt til samtale med det helt rette Curriculum Vitae. Er det første gang du skal lave et CV? – Så kan du via dette link finde et eksempel på det bedste cv.
Kort og godt – ikke langt og tørt
For at skrive et godt CV, behøver du ikke nævne din erfaring som avisuddeler eller juletræsplanter. Det handler ikke om, hvor meget du har lavet, men snarere om hvor relevant den joberfaring, du har, er for det job, du gerne vil have. Hold derfor dit CV kort, godt og relevant for modtageren, så de ikke skal lede efter de informationer, de gerne vil se.
Søger du et arbejde, der er særligt specialiseret, som eksempelvis webudvikler eller lignende så er det irrelevant, at du måske har gået med aviser engang. Selvom et stort og langt CV måske ser imponerende ud til at begynde med, så er det langt fra lige så overskueligt. Kan du holde dit CV ned på en A4-side, kan det faktisk være en fordel for dig, for det signalerer, at du kan være effektiv og relevant på samme tid.
Hold layout stilrent og enkelt
Du skal være enormt velkommen til at være kreativ med både design og layout, når det kommer til dit CV. Her behøver du ikke holde dig tilbage. Du skal alligevel være opmærksom på, at det gerne må se lækkert ud. Gør layoutet ensartet og få det til at fortælle noget om dig. Det viser nemlig, at du har en god sans for at præsentere dig selv og de informationer, du gerne vil give videre.
Her kan det også være en god idé at bruge punktopstillinger. Faktisk er der meget, du kan lære af journalistikken i forhold til, hvordan du sælger dig selv. Bygger du dit CV op lidt som en artikel med både overskrifter, manchet og punktopstillinger, kan du fange læserens opmærksomhed med det samme og på den helt rigtige måde sælge det budskab om dig selv, du gerne vil ud med.
Ingen selfies – få taget et professionelt billede
Selvom selfies måske går fint an på sociale medier, så skal du tænke lidt mere over det billede, du vedhæfter på dit CV. Der er nemlig hverken plads til at se dum eller fjollet ud – men du behøver så heller ikke ligne en model. Her er det en god idé at få taget et billede, gerne i sort og hvid og hos en professionel. Et sådant billede ville nemlig visualisere, hvordan en virksomhed eller organisation kan have dig hængende på deres hjemmeside for eksempel.
Alternativt kan du få en ven til at tage billedet for dig. Det vigtigste er, at billedet viser dig i en professionel sammenhæng. Du skal alligevel være opmærksom på, at virksomheder vil noget
forskelligt. En offentlig institution eller organisation vil stille nogle helt andre krav til dit CV end en startup i Sydhavnen ville gøre.
Tilpas dit CV den virksomhed, du søger hos
Og den tanke leder os faktisk hen til det sidste punkt på dagsordenen. For alle vil gerne føle sig som noget særligt. Det gælder også den virksomhed eller organisation, som du søger hos. Lad derfor være med at sende generiske ansøgninger ud til virksomheder en masse, fordi det øger dine chancer statistisk set. Faktisk kan du med fordel skrive både ansøgning direkte rettet mod virksomheden samtidig med, at du tilpasser dit CV, så det stemmer overens med virksomhedens værdier.
Hvis den virksomhed, du søger hos, skal tage dig i betragtning, skal de også føle, det er det rette match for begge parter. Der er ikke noget mere kosteligt end at hyre den forkerte til jobbet. Sørg derfor også for at være så ærlig som muligt på dit CV. Så kan virksomheden nemlig finde den bedste mand eller kvinde til jobbet, og hvis du er heldig, kan det være, det e