Danskerne er et af de mest cyklende folkefærd i hele verden. Ja, faktisk bliver vi kun slået af hollænderne, når det gælder lysten til at hoppe på jernhesten.
Især i de større danske byer vælger mange cyklen til at komme frem og tilbage fra arbejde.
København er globalt set en af de bedste, sikreste og hurtigste byer at komme frem i på cykel. En rapport fra Urban Insight afslører, at næsten en tredjedel af transporten i København foregår på cykel, mens over halvdelen af københavnerne mener, at cyklen er det hurtigste transportmiddel i hovedstaden.
Men er cyklen virkelig det hurtigste transportmiddel i København? Det satte ingeniørvirksomheden Sweco sig til at undersøge, og resultatet kan ses i nedenstående video.
Forsøget i de københavnske gader viste, at bilen kom hurtigst frem, mens cyklen var lige efter og den offentlige transport en del efter.
- Det er ingen hemmelighed, at vi selv var overraskede over, at bilen viste sig at være hurtigst. Vi havde nok troet, at det var cyklen, men vi fik åbenbart valgt en god dag, selvom det var en mandag, siger Claus Michael Andersen, der er Divisionsdirektør for Transportation og Mobility hos Sweco, til Avisen.dk.
Fra dør til dør bør cyklen være hurtigst
Direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, anerkender resultatet af Swecos forsøg, men han mener, at forsøget mangler at tage højde for det, der virkelig kan tage tid, når man kører i bil i København: At finde en parkeringsplads.
- Hvis man laver undersøgelsen og kigger på tiden fra dør til dør, så er jeg ret overbevist om, at i spidsbelastningstiderne og selv på relativt lange afstande på otte-ti kilometer vil cyklen vinde. Det er en effektiv måde at bevæge sig rundt på, og det bidrager til at skabe et godt bymiljø, siger Klaus Bondam til Avisen.dk.
Claus Andersen mener, at det handler om, hvordan man bruger tiden under transporten, og hvilke behov man har.
- Hvis man kommer frem på cykel, skal man måske bruge tid på at klæde om og et bad. Til gengæld har man lige sparet en times motion hver vej, så man slipper for at bruge en time i et motionscenter senere på dagen, siger Claus Andersen.
København er god, men kan blive bedre
Selvom det er nemt og bekvemt at bevæge sig rundt i København på cykel, mener både Klaus Bondam og Claus Andersen, at der sagtens kan tages flere initiativer, der gør det endnu bedre at være cyklist i København.
- Cykelparkeringen i København kan forbedres. På en lang række strækninger kan man gøre cykelstierne bredere, som man ser det på Nørrebrogade og Østerbrogade. På de store indfaldsveje kan man sikre, at der skabes broforbindelser eller tunneller til gennemgang for cykler, siger Klaus Bondam.
Claus Andersen er enig i, at en del af vejen frem er at sikre flere broforbindelser og tunneller specielt til cykler.
- Der skal både være bedre cykelstier, flere cykelbroer og bedre forbindelser på det overordnede cykelnet. Hvis vi gerne vil have flere op på cyklen, skal der skabes gode vilkår for cyklister, og samtidig skal folk have motivationen til at cykle, siger han.
Derfor mener Claus Andersen også, at det er afgørende, at man let kan skifte mellem transportmidlerne.
- Det er væsentligt, at man har en nem omstilling mellem transportformer. Det skal være nemt at starte ud med det offentlige og så have cyklen med eller kunne cykle til stationen, siger han.
En metode til at få flere danskere til at tage cyklen i stedet for bilen kan ifølge direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, være, at virksomheder gør det mere attraktivt for deres medarbejdere at træde i pedalerne.
- Arbejdspladsen kan opfordre deres medarbejdere til at cykle ved, at der for eksempel er gode bade- og omklædningsfaciliteter. Det kan også være at sikre, at der kommer en cykelmekaniker ud en gang om ugen for at ordne cyklerne, siger Klaus Bondam.
Han fremhæver også gode parkeringsforhold for cykler eller lånecykler som tiltag, der kan være med til at gøre det attraktivt at tage cyklen på job.