Arbejdsmiljøet er alt, hvad vi oplever på jobbet, fysisk, psykisk og socialt - og det skal være i top, hvis medarbejderne skal være sunde. Se her, hvordan du får det bedste arbejdsmiljø på din arbejdsplads.
Sådan fungerer det:
Trin 1: Politikker og målsætninger er grundlaget for arbejdsmiljøet. Det kan være i forhold til sygdom - men også mere generelle retningslinjer for, hvordan arbejdsmiljøet skal finde sted. Denne politik skal være skriftlig. Alle skal kende til den. Du bør også sætte mål, først og fremmest på kort sigt, konkrete mål, der kan følges op - Det kan være at reducere sygefraværet inden for et bestemt tidsrum.
Trin 2: Kortlægning. For at opdage risici og få dig et godt overblik, bør du identificere arbejdsmiljøet. Du kan for eksempel måle den støj, temperatur og ventilation, der er og føre statistik over fravær og ulykker. Desuden kan du give medarbejderne muligheder for at besvare spørgeskemaer om, hvordan teknologi, organisation og arbejdets indhold påvirker dem fysisk, psykisk og socialt. Det giver dig muligheden for at se, om dine medarbejdere har stress.
Trin 3: Analyse og Risikovurdering. Du skal undersøge og analysere de risici, der er på arbejdspladsen. Enhver hændelse eller ulykke og sygdom skal undersøges for at se, hvordan de kan forebygges eller forbedres.
Trin 4: Handling. Når du finder risici på arbejdspladsen, skal der også gøres noget ved det. Etabler en handlingsplan for det, der kan blive forbedret, helst inden for rammerne af budgettet, fordi du så også kan sikre, at ressourcerne er til rådighed. Handlingsplanen bør indeholde, hvad der skal løses, og hvornår, og hvem der er ansvarlig.
Trin 5: Opfølgning. Få en årlig opfølgning, hvor du kontrollerer, at handlingsplanen gennemføres. Det kan samtidig være anledning til at revidere arbejdsmiljøet.
Trin 6: Opdatering. Arbejdsmiljøet skal hele tiden justeres, så det passer til medarbejderne, så når du kommer til trin seks, så starter hele processen forfra.
Kilde: Ingrid Askeberga