Efter måneder med søle og pløre - og en lille smule sne og sjap - er tiden kommet til at gøre den firehjulede i garagen forårsklar.
Michael Osland, der er centralværkstedsleder i
Falck, har flere gode råd til bilisten, der gerne vil gøre sin bil forårsklar.
- Et godt sted at starte er en
generel rengøring af bilen. Vinteren har været mild, men det er stadig en god
idé få vasket salt og grus af både i hjulkasserne og på undervognen, og så få
gået lakken efter og få lukket eventuelle småskader, siger Michael Osland.
Især er det vigtigt at tjekke mønsteret i dækkene og prøve bremserne af, mener Michael Osland. Begge dele kan man sagtens gøre selv.
Til dækkene skal man bare finde en tommestok eller en lineal frem.
- Loven siger, at mønsterdybden skal være 1,6 millimeter, men vi
anbefaler minimum tre millimeter af sikkerhedsmæssige årsager, og når man nu er
i gang, kan man ligeså godt få tjekket dæktrykket. Har man vinterdæk, så er det
i øvrigt sidst i marts, at man skal skifte tilbage til sommerdæk, siger
Michael Osland.
For at tjekke bilens bremseevne skal man finde en øde vejstrækning.
- Man kan finde sig en øde vejstrækning, og så med max 40 kilometer i
timen træde hårdt på bremserne og tjekke om bilen bremser lige, og som den
ellers skal. Husk at kigge i bakspejlet
inden, og nøjes med de 40 km i timen, så skrider man ikke af, hvis der skulle
være noget galt med bremserne, siger Michael Osland.
Endelig er det smart at tjekke bilens lak igennem for små skader, der ubehandlet kan give rustskader.
Anskaf en lille pensel og lidt
original maling, som kan fås hos forhandlere og i bilistbutikker. Du forsegler
skaden ved at bruge reperationslak. Hvis bundlaget er slået af, så du kan se
den rå plade, skal du først bruge lidt bundmaling.
På den måde undgår du, at
lakken senere bobler op.
1. Skift til sommerdæk
Hvis bilen har vinterdæk på, skal du skifte dem til sommerdæk sidst i marts
måned. Vinterhjulene skal gøres rene og lægges til side. Det er vigtigt, at de
ligger ned for at undgå at belaste ét enkelt punkt på dækket.
2. God udluftning
Op med døre og vinduer og ud med de sure og våde måtter. En ordentlig
udluftning er godt for bilen og indeklimaet, og en tør kabine dugger heller
ikke så nemt. Benyt lejligheden til at gøre rent i kabinen og på indersiden af
vinduerne.
3. Vask bilen grundigt
Den udvendige side skal vaskes grundigt især
skærmkanter og dørfalser. Du skal kigge lakken efter ved pladeombukninger -
især fronten har været udsat for en masse små stenslag i vinterens løb.
4. Gør rent under motorhjelmen
Gør rent i motorrummet, da der også her sidder
rester af snavs og vejsalt. Husk at beskytte de elektriske installationer mod
vand.
5. Få fikset de små lakskader
Små lakskader skal udbedres
med det samme, så rust ikke breder sig.
Anskaf en lille pensel og lidt original maling, som kan fås hos forhandlere og
i bilistbutikker. Du forsegler skaden ved at bruge reperationslak. Hvis
bundlaget er slået af, så du kan se den rå plade, skal du først bruge lidt
bundmaling. På den måde undgår du, at lakken senere bobler op.
6. Tjek motorrummet
- Motorlie
- Oliefilter
- Kølerslange
- Ventilatorrem, skal være stram og uden revner
- Luftfilter
- Sprinklervæske
7. Afprøv bremserne
- Belægningernes tykkelse
- Bremsevæskestanden
8. Se dækkene efter
- Dækmønster (må ikke være under 1,6 mm)
- Dæktryk
- Reservehjul
9. Undersøg udstødningen
- Er udstødningsrør og lyddæmpere uden alvorlig tæring? Sæt kortvarigt en
sko mod udstødningsrøret, mens motoren går i tomgang. Du kan straks høre, om
der er særlige utætheder.
- Er alle gummiophæng på plads og i orden?
10. Gå døre og låse efter
- Smør alle låse med låseolie
- Giv gummilister silikonespray