Lad jungletrommerne lyde, og rygtet spredes i dit netværk, hvis du vil have et nyt job. Sådan øger du sandsynligheden for, at du bliver den næste, en headhunter ringer til, lyder råd nummer et fra to af de førende rekrutteringsbureauer i Danmark.
»Meget ofte, når en headhunter ringer til en mulig kandidat, siger vedkommende nej tak, fordi han eller hun er glad for sit nuværende job. Da vil headhunteren typisk spørge, om kandidaten kender en anden, som kunne være interesseret. Sandsynligheden for at blive nævnt i den sammenhæng, er meget større, hvis man har fortalt sit netværk, at man gerne vil skifte job, for eksempel dem, som man har kontakt med i sociale netværk som LinkedIn,« fortæller administrerende direktør Morten Heuing, Stepstone.
Sørg for at blive set
Vigtigst af alt er det at gøre sig synlig for headhunterne.
»Bliver man ikke set, kan man være så dygtig, som man vil, så der er ikke nogen, der finder frem til en,« forteller Morten Heuing, som har et særligt tip til, hvordan man skiller sig ud.
»Man kan melde sig som oplægsholder til en konference eller en messe. Headhuntere tager tit ud og ser, hvem der holder taler, så det er en god måde at blive set på,« siger han.
Brug jobportalerne
En mere traditionel, men effektiv, metode er at lægge en ansøgning ind på de relevante jobportaler, fortæller Nikolaj Henum, kommunikationschef i Addecco Danmark.
»Man kan lade sig registrere anonymt, for det er ikke altid hensigtsmæssigt, at ens arbejdsgiver kan se, at man er på vej væk. Og virksomhederne kan stadig kontakte en og spørge, om man er interesseret i et nyt job,« siger han.
Nikolaj Henum anbefaler også, at man sender sit CV til rekrutteringsbureauerne.
»Mange af dem har en meget bred kontaktflade, så der kan virksomhederne få øje på en,« siger han.
Find selv headhunterne
Morten Heuing er helt enig.
»Der hersker en fordom om, at man ikke må ringe til headhuntere, og at hvis ikke de kontakter en, så er det bare ærgerligt. Men der er intet til hinder for, at man ringer og siger, hvem man er, hvad man kan, og at man gerne vil det og det. Så vil de typisk bede dig om at sende et CV. Og de headhuntere, som er for fine til at blive kontaktet af en kandidat, er ikke værd at have med at gøre,« siger Morten Heuing.
Gør dig synlig
Fortæl dit netværk, for eksempel LinkedIn-forbindelser, at du søger nye udfordringer.
Opret profiler på jobportaler.
Sørg for at dit CV viser, hvem du er, og at du kan lide at udvikle dig.
Engagér dig i tillidsposter i eksempelvis bestyrelser, som viser, at du evner at have et strategisk overblik.
Kontakt selv rekrutteringsbureauer og headhuntere.
Hold oplæg på messer og konferencer.