Så nemt får du dækket dit vitaminbehov
grøntsager, madkasse, måltidskasse, abonnement, frugt, grønt Free
Uanset om man udelukker eller ikke tåler bestemte fødevaregrupper, skal man som nordboer være særlig opmærksom at få tilstrækkeligt D-vitamin.

Multivitaminpiller og kosttilskud.

Der findes et hav af forskellige supplementer af vitaminer og mineraler, man kan indtage, men har man egentlig brug for det?

Nej, ikke hvis du spiser en ganske almindelig, varieret kost bestående af fuldkorn, frugt, grøntsager og proteinrige kilder som fisk, magert kød og bælgfrugter, fastslår en seniorrådgiver og en overlæge.

Udelukker man, eller tåler man ikke bestemte kostgrupper, kan der til gengæld opstå problemer.

Eksempelvis udgør kød og mælkeprodukter de eneste kostkilder til B12-vitamin.

- Og så er det klart, at man kommer i en mangeltilstand og med tiden kan få et problem med blodmangel. Men man kan sagtens korrigere for det, siger professor Jens Meldgaard Bruun, overlæge ved Medicinsk Afdeling på Regionshospitalet Randers.

- Men heldigvis er veganere og vegetarer ekstremt opmærksomme på, at der er en risiko. Så langt de fleste søger andre veje for at blive dækket, tilføjer han.

Blodmangel skyldes forsimplet forklaret mangel på røde blodlegemer, som dannes gennem blandt andet B12.

Kvinder, der har kraftige menstruationer, kan godt være ude for, at de kommer til at mangle jern.

Men jern findes i utrolig mange fødevarer. Så selv hvis man fravælger bestemte fødevaregrupper, kan man stadig blive fint beriget, forklarer Jens Meldgaard Bruun.

Det findes blandt andet i kød, fisk og fjerkræ, og i C-vitaminrige fødevarer som kål, kartofler og citrusfrugter. Halvdelen får vi faktisk typisk dækket gennem brød, korn, grønt, frugt og kartofler.

Ifølge Fødevarestyrelsen kan der også være et øget jernbehov hos børn og teenagere, fordi de vokser, og hos gravide, som også forsyner babyen, samt personer, som har mistet blod.

Uanset hvad vi spiser - eller undlader - så kan det være en udfordring for alle på vores breddegrader at få tilstrækkeligt med D-vitamin.

D-vitamin dannes i store mængder i huden, når solen rammer den.

Derudover findes D-vitamin i større mængder i fede fisk som laks, sild og makrel og forekommer også - men dog i mere begrænsede mængder - i kød, æg og mælkeprodukter.

- Som tommelfingerregel vil de fleste være dækket ind, indtil man rammer 50-60 år, hvor kroppen bliver dårligere til at omdanne D-vitamin i huden.

- Der kan det være nødvendigt med tilskud, siger Jens Meldgaard Bruun.

I sommerhalvåret er solens lys så kraftigt i Danmark, at man naturligt danner tilstrækkeligt med D-vitamin, når man opholder sig udenfor.

Og på den måde får man sådan set fyldt lageret op, som kroppen kan tære på i de mørke måneder, forklarer Jens Meldgaard Bruun og understreger, at man stadig danner D-vitamin, når man bruger solcreme.

Til gengæld kan det være en udfordring at få tilstrækkeligt D-vitamin, hvis man går tildækket, undgår sollys eller befinder sig meget indenfor.

Men hvordan ved man egentlig, om man kan være i vitaminmangel, hvis man generelt ikke udelukker bestemte fødevaregrupper i sin kost?

Vitamin- og jernmangel kan blandt andet komme til udtryk i form af svimmelhed, utilpashed og træthed.

Men disse symptomer kan nemt forveksles med - eller være - andre tilstande, og det kan være farligt at diagnosticere sig selv.

Kun en blodprøve kan vise, hvorvidt man er i vitaminmangel.

- Så går man til sin egen læge, som formentlig snakker om, hvad man spiser, og om man motionerer, og som kan tage en blodprøve.

- Den kan også bestemme mængden af sporstoffer i kroppen som zink, tilføjer Jens Meldgaard Bruun.

Uanset hvad man eventuelt mangler af vitaminer, mineraler eller sporstoffer, er der i dag udviklet tilskud, der dækker det, man enten udelukker i sin kost eller ikke kan tåle, siger seniorrådgiver Sisse Fagt fra DTU Fødevareinstituttet.

- Der er en masse forskellige grupper, som af den ene eller anden årsag ikke følger kostcirklen, og de må så tage et supplement, siger hun.

- Men rigtig meget kan man stadig få gennem kosten på den ene eller anden måde, hvis man har en særlig opmærksomhed på det.

/ritzau fokus/

Af Grith Larsen/ritzau fokus/