EU-Kommissionen skal oprette et nyt rejsehold eller måske et helt nyt agentur, der uden varsel kan rykke ud og undersøge begrundede mistanker om snyd og skandaler i europæiske virksomheder og brancher.
Det mener det socialdemokratiske EU-parlamentsmedlem, Christel Schaldemose.
Hun er som eneste dansker medlem af et nyt parlamentsudvalg, der skal kulegrave den såkaldte Volkswagen-skandale.
- Vi har brug for en markant anbefaling fra EU-Parlamentet, der gør, at vi bliver bedre til at håndtere de her begrundede mistanker, siger Christel Schaldemose.
Hun finder det samtidig "pinligt", at der var USA - og ikke EU selv - der afslørede, at millioner af Volkswagens dieselbiler er udstyret med snydesoftware, der får dem til at fremstå mere miljøvenlige, end de i virkeligheden er.
Christel Schaldemose mener, at sådan et nyt EU-rejsehold, der med sine uanmeldte kontrolbesøg vil være industriens svar på sportens dopingjægere, i givet fald bør ligge under konkurrencekommissær Margrethe Vestagers ansvarsområde.
- Også i andre industrier foregår der mærkelige ting, hvor man tænker, om der er nogle, der snyder, eller om der er unfair konkurrence. Der er for eksempel også behov for, at vi får kigget slagteribranchen efter, siger hun.
Europaparlamentets nye undersøgelsesudvalg med 45 medlemmer har onsdag i Bruxelles holdt sit konstituerende møde, hvor den belgiske socialdemokrat, Kathleen Van Brempt, blev valgt som formand.
Udvalget har nu et år til at indkalde EU-myndigheder, nationale myndigheder og bilindustrien til høringer for at finde ud af, hvem der har gjort hvad, hvem der burde have gjort mere, og hvordan man undgår andre skandaler i fremtiden.
Parlamentsudvalget skal blandt andet undersøge, om EU-Kommissionen eller medlemslande havde beviser for snyderiet, uden at de handlede, før skandalen kastede Volkswagen ud i dyb krise med de amerikanske afsløringer i september sidste år.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.