Kampen mod den danske fagbevægelse har kostet Ryanair på imagefronten.
Allerede ved årsskiftet lå det irske lavprisselskabs omdømme i den nederste halvdel af de virksomheder, som analyseinstituttet YouGov følger, men siden er det styrtdykket. Flyselskabet har nu det dårligste omdømme i Danmark, skriver Berlingske Business.
Ryanair får karakteren minus 33 på en skala fra 100 til minus 100, men det stopper dog ikke forbrugerne i at købe selskabets billige billetter.
- Ryanair har fået ekstremt meget omtale siden nytår, og meget af det har ikke været god omtale. Men selv om det rammer deres brand, slår det ikke igennem på forbrugernes købsintentioner. Det skader heller ikke nødvendigvis Ryanair, for deres forretningsmodel handler mere om lav pris end om et godt omdømme. Hvis det samme var sket for eksempelvis SAS, havde det været en katastrofe, siger Lars Gylling, der er kommunikationschef for YouGov, til avisen.
De fleste danskere vil ikke rejse med Ryanair, men blandt dem, der vil, har den seneste tids virak ikke haft den store betydning.
- Når det gælder flytransport, er det i høj, grad prisparameteret, der afgør, hvem man flyver med. Det er muligt, at Ryanair har dårlige arbejdsvilkår, men i sidste ende vinder de på prisen, siger Jens Friis Jensen, der er turismeforsker på Roskilde Universitet, til Berlingske Business.