På den spanske ø Gran Canaria bor en familie, som har en dreng på ti år. Drengen er syg og går og venter at få transplanteret en ny lever og nyre.
Lørdag 14. marts får familien en opringning fra La Paz hospitalet i den spanske hovedstad Madrid. Meldingen er: Skynd jer at flyv hertil, for vi har en donor og kan transplantere nu.
Herefter tæller hver eneste minut i forhold til at gøre transplantationen til en succes.
Ifølge flere medier - blandt andre Irish Independent og The Post - skynder familien sig til lufthavnen ved Las Palmas på Gran Canaria. Her er først mulige afgang til Madrid et af Ryanairs fly, RYR2012, kl. 16.50.
Kom for sent
Over for personalet i Ryanairs skranke forklarer familien, at det er afgørende at få den syge drenge hurtigst muligt til Madrid. På det tidspunkt er der over en time til afgang. Men familien bliver afvist - de ankom for tæt på afgangstidspunktet, og fik desuden at vide, at indenrigsbiletter kun sælges på nettet.
Trods et opkald fra skranken til Ryanairs hovedkontor i Dublin får familien ikke lov at komme med flyet.
Den lille dreng og forældrene kommer først afsted med deres syge dreng kl. 18:00 med Air Europa. Det flyselskab sørger så for, at der ved ankomsten til Madrid holder en ambulance klar i lufthavnen til straks at transportere drengen til hospitalet.
Handicappede fordømmer
Hvordan drengen har det nu, fremgår ikke af de engelsk-sprogede medier. Men sagen har fået en spansk paraply-organisation for handicappede, COCEMFE, til at reagere.
COCEMFE fordømmer Ryanairs forsinkelse og udtaler, at den kunne have fået et 'fatalt resultat'. Altså det kunne ifølge organisationen have kostet drengen livet.
Andre støttegrupper for syge udtaler ifølge mediet The Post, at Ryanair har tilsidesat 'de mest basale forpligtelser til at hjælpe.'
Ryanair beklager
Ryanair beklager forsinkelsen over for Avisen.dk.
Selskabet fortæller, at Ryanairs personale i lufthavnen i Las Palmas ikke fik forklaret hovedkvarteret i Dublin, at der var tale om et nødstilfælde.
Ryanair udtaler, at det oprigtigt 'beklager, at man (ved skranken i lufthavnen ved Las Palmas, red.) ikke tog vare på denne familie på en mere sympatisk og presserende måde', og fortsætter:
- Vi har talt med dem (personalet i Las Palmas, red.) for at sikre os, at det ikke sker igen.'