På trods af et kedeligt sommervejr i Nordeuropa formåede det danske bryggeri Royal Unibrew alligevel at levere fremgang på bundlinjen i det forgangne år.
Det fremgår af selskabets regnskab for 2015.
Royal Unibrew hev et overskud hjem på 711 millioner kroner i 2015 mod 624 millioner kroner året før.
- Det gode resultat skyldes vores regionale drikkevarestrategi med lokal nærhed til vores forbrugere i kombination med solide kunderelationer samt engagerede og kompetente medarbejdere overalt i organisationen, lyder det fra administrerende direktør Henrik Brandt.
I regnskabet fortæller Henrik Brandt, at selskabet oplever en større efterspørgsel på nye og andre varer. Derfor lancerede man i 2015 som de første i Danmark en økologisk øl, lyder det i regnskabet.
Selskabet er repræsenteret i det meste af Europa, og i Danmark er Unibrew den næststørste spiller på markedet efter Carlsberg.
Royal Unibrew noterer sig i regnskabet, at en øget fokus på sponsorater har været med til at give selskabet en større plads i danskernes bevidsthed.
- Fremgangen på det danske marked afspejler også vores prioritering af at sikre nærvær til forbrugerne. Det sker blandt andet via lokalt forankrede sponsorater til for eksempel fodboldklubben AGF.
Men det middelmådige sommervejr satte ifølge selskabet en dæmper på danskernes og tyskerens lyst til at drikke kolde øl.
- I Danmark og Tyskland skønnes det, at danskernes forbrug af øl og læskedrikke grundet det dårlige sommervejr var mindre i 2015 end i 2014, skriver Unibrew i regnskabet.
I det forgange år omsatte Royal Unibrew for næsten det samme i som året før år. I alt blev der solgt øl og drikkevarer for 6032 millioner kroner, og det er 24 millioner kroner færre end sidste år.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.