Bare ét tilfælde af ulovlig cabotagekørsel udløser en bøde på 35.000 kroner, og når der i anklageskriftet på 118 sider er listet over 1.200 lovovertrædelser op, så kan det meget vel ende medd nogle meget lidt flatterende rekorder.
Det er transportfirmaet H.P. Therkelsen GmbH og H.P. Therkelsen A/S på Eksportvej i Padborg, som er anklaget for en uendelig lang liste af ulovlige køreture med udenlandske lastbiler, skriver Fagbladet 3F.
Ulovlighederne skal ifølge anklageskriftet være sket i perioden august 2019 til oktober 2019 og er listet op med datoer og steder.
Anklagemyndigheden kræver bødestraf under skærpende omstændigheder og tager forbehold for konfiskation af fortjeneste.
Administrerende direktør i H. P. Therkelsen, Peter Therkelsen, understreger, at han er stærkt uenig i antallet af ulovlige cabotagekørsler i anklageskriftet.
Han har indbragt sagen for EU Kommissionen, som skal tage stilling til, om cabotagereglerne er overtrådt.
Cabotagekørsel er, når en udenlandsk lastbil for eksempel henter varer på et lager i Kolding og kører det til København.
Reglerne er simple: Lastbilerne må køre varer indenrigs tre gange på syv dage, så skal de forlade Danmark.
Kørsel over tre ture er ulovlig cabotagekørsel.
- Det er en træls sag, som vi er kede af, da vi tager afstand fra enhver overtrædelse af reglerne. Men ellers har jeg ikke rigtig nogen kommentarer, så længe sagen verserer, siger Peter Therkelsen, der heller ikke har nogen kommentarer til en hård kritik fra formand i 3F Transport, Jan Villadsen.
Uset svindel
Transportformanden pointerer, at han ikke har set svindel i så stort omfang før.
- Det virker som om, snyderiet er sat i system. Godt, at det blev afsløret, for den slags svindel ødelægger branchen. Unfair konkurrence med lavt lønnede udenlandske chauffører har kostet livet for mange små vognmænd, der overholder landets love, siger Jan Villadsen.
- Jeg håber bødens størrelse kommer til at afspejle den skade, som H. P. Therkelsen har forvoldt transportbranchen, fortsætter han.
Ifølge Færdselsstyrelsen takseres ét tilfælde af ulovlig cabotagekørsel, der betragtes som en alvorlig overtrædelse af godsloven, til en bøde på 35.000 kroner.
Bøden kan fordobles eller tredobles, hvis der foreligger skærpende omstændigheder, men det er op til anklagemyndigheden at fastsætte bødens størrelsen i hver enkelt sag.
Politiet kan også tilbageholde lastbiler, hvis det er nødvendigt for at sikre betaling af bøde og sagsomkostninger eller for at sikre konfiskation.
Det har ikke været muligt at få oplyst bødekravets størrelse, men det bliver i den tunge ende, hvis dommeren følger anklagerens påstand.
Transportfirmaets forsvarsadvokat, Ulla Fabricius fra Njord Law Firm, har regnet på tallene, men vil ikke ud med, hvad bøden risikerer at komme op på.
Retssagen mod H.P. Therkelsen GmbH og H.P. Therkelsen A/S er endnu ikke berammet, men kommer ifølge Fagbladet 3F til at køre ved retten i Roskilde, og den ventes at tage fem retsdage.