Det koster landets gourmet-restauranter dyrt, når gæsterne bliver væk, selvom de har reserveret bord.
Derfor overvejer flere restauratører fremover at trække udeblevne kunder for et beløb svarende til op imod halvdelen af den forventede regning. Det skriver Jyllands-Posten.
- Efterhånden oplever jeg det, hvis ikke hver dag, så i hvert fald hver anden. Så står jeg med indkøbte varer og indkaldt personale, der ikke er tilstrækkeligt med arbejde til og en mistet omsætning for mange tusinde kroner, siger Jan Hurtigkarl, der driver gourmetrestauranten Hurtigkarl & Co. i Nordsjælland, til Jyllands-Posten.
Andre restauratører bekræfter problemet og peger på, at forretningsfolk er begyndt at reservere borde flere steder på én gang. Derfor opfordrer de til, at branchen som sådan begynder at tage penge fra de kunder, der udebliver med kort varsel.
- Hvorfor skulle vi ikke det? Folk, der køber teater- eller biografbilletter, ved jo også godt, at de ikke kan få dem refunderet i sidste øjeblik. Vi restauratører laver langt hen ad vejen et stykke idealistisk arbejde og har ikke fortjent at blive trådt på, siger Jan Hurtigkarl til Jyllands-Posten.
I hotel- og restaurationsbranchens brancheorganisation, Horesta, har man fuld forståelse for restauratørernes planer.
- Problemet er stort og voksende, og det er særligt gourmet-restauranter, der lider tab, som det er helt i orden at opkræve kunden for, siger Horesta-direktør Lone Njor til Jyllands-Posten.