Selvom det er en flere hundrede kilo ton tung opgave, Banedanmark er i gang med, har udskiftningen af den ødelagte broklap på jernbanebroen over Limfjorden ikke voldt problemer endnu.
- Det går over al forventning indtil videre, siger Helle Bøhl-Møller, sektionschef fra Banedanmark.
Broen fik en alvorlig medfart, da det finske containerskib Ramona den 28. marts sejlede ind i den. De bevægelige dele af broen blev totalskadet og udskiftes derfor nu.
Aktionen startede lørdag morgen klokken seks, og efter planen skal broklappen være sat af på kajplads 1114 ved 20-tiden.
- Vi er faktisk et par timer foran tidsplanen, men det er nok lige tidligt nok at sige, om vi kan blive ved med at holde den kadence, siger Helle Bøhl-Møller.
Selvom den ødelagte broklap vejer hele 300 ton, lykkedes det for det 75 meter lange containerskib at forskubbe den op til en meter.
En 400 ton tung kontravægt er i løbet af lørdag formiddag blevet fjernet fra broen ved hjælp af en kæmpekran.
- Nu er man så i gang med at fjerne de løse dele, såsom skinner, der sidder på selve broklappen, inden også den saves af og sejles væk, siger Helle Bøhl-Møller.
Uheldet har medført, og vil i en lang periode fremover medføre, problemer for togtrafikken i området.
- Det kan tage op til et halvt år, før togforbindelsen er blevet genetableret, men vi arbejder allerede nu på at få lavet nogle udbud, siger Helle Bøhl-Møller.
Den opgave vil blive forelagt forskellige entreprenører, der skal komme med brugbare tilbud og tidsplaner.
- Vi forventer at kunne sige noget mere præcist i starten af maj, siger Helle Bøhl-Møller.
Søfartsstyrelsen har tilsyneladende opklaret årsagen til påsejlingen, men har endnu ikke offentliggjort en forklaring.
Udskiftningen af broklappen koster i omegnen af tre millioner kroner.