Reklamerne finder dig

GPS ¿ Reklamerne kommer efter dig. Snart gør GPS-teknologi det muligt for butikkerne at sende relevante reklamer til dig, der hvor du er. Teknologien gør det også muligt at afsløre den utro ægtefælle eller holde øje med børnenes færden

Forestil dig en shoppingdag på Strøget. Du er på udkig efter et par jeans. Du taster mærket og prislejet ind på din mobiltelefon. Bip, en besked tikker ind, når du passerer en tøjbutik. De har lige de jeans, du ønsker dig ¿ på tilbud.Fremtidens reklamer handler ikke bare om, hvem du er, og hvad du vil have, men hvor du befinder dig. Med GPS-teknologi og internet kan butikkerne finde dig, eller rettere sagt din mobiltelefon, i det øjeblik, du passerer dem og sende dig reklamer.

Telefonisk stedsans

»Det svarer til, at butikkernes hjemmesider med tilbud pludselig svæver rundt uden for butikken og kommer direkte til dig,« siger head of insight i tænketanken Innovation Lab, Christian Schwarz Lausten. Det teknologiske fænomen kaldes geo-ware, og den giver for eksempel en mobiltelefon stedsans. Inden for få år vil de fleste mobiltelefoner indbygget GPS (Global Positioning System), en chip der via satellit kan vise, hvor du er. Derfor bliver det i teorien muligt at lave en samlet database, der viser, hvor alt og alle befinder sig. Eksempelvis kan butikker hæfte information på deres nøjagtige koordinater, og når mobiltelefonen støder på de koordinater, modtager den informationen enten på mms (billedbesked), sms eller via internettet.

Hvor er min ven

Det er ikke kun virksomheder og butikker, der kan nyde godt af teknologien. Via en såkaldt friendfinder kan venner finde hinanden på kort - og måske også fjender. For teknologien kan også bruges til overvågning. For eksempel brugte man i sagen mod tidligere entreprenør Kurt Thorsen lokationsbaseret teknologi til at påvise, at han ikke var der, hvor han sagde, han var. I USA har ægtemænd sporet deres utro koner via GPS, og der har været tale om, at forældre kan hæfte GPS er på deres børns skoletasker. »Det er klart, at man er nødt til at tage en etisk privacy -debat om det her,« siger Christian Lausten. Og selv om teknologien giver mulighed for, at forbrugeren kan vælge hvilke beskeder og reklamer, hun vil have, er der også en risiko for spam fra alle mulige andre. »Indtil nu har informationsalderen handlet om, hvem er jeg, og hvad vil jeg . Nu kommer det til at handle om hvor er jeg, og hvor er de andre. «siger Christian Lausten.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.