Tusindvis af rejsende bestormer i disse timer deres rejseforsikringsselskab. Ikke siden tsunamien i 2004 i Sydøstasien, har telefonerne glødet som nu. Danskerne i tusindvis er fanget i udlandet på grund af askeskyen.
Langt over 5.000 rejsende har ringet det seneste døgn til forsikringsselskabernes alarmcentraler, viser en opgørelse foretaget af Nyhedsbureauet Newspaq blandt de største i branchen.
Især de rejsende som er blevet syge eller skadede under deres ophold i udlandet er en udfordring.
Alene SOS International har 100 kunder fanget på rejsen. Hos Europæiske Rejseforsikring og Gouda er tallet ikke opgjort.
"I øjeblikket er vi i dialog med de hospitaler, hvor de rejsende ligger på for at finde ud af, om vi kan udskyde hjemtransporten, eller om operationen - eller hvad der nu skal til - er så akut, at den skal udføres på stedet," forklarer SOS Internatinals alarmchef, Morten Holten, over for Newspaq.
Maria Stedal, der er kommunikationsmedarbejder hos Gouda, lover at de skadede er i gode hænder, der hvor de er.
"De er indlagt i trygge rammer," forsikrer hun.
Men også raske danskere og skandinaver kimer i øjeblikket forsikringsselskaberne ned. 2.500 i døgnet hos SOS, omkring 2.000 hos Europæiske og i hundredevis hos Gouda.
"Masser af danskere kontakter os for at spørge om, hvad de skal gøre. Det gælder ikke kun folk i udlandet, men også folk som er fanget herhjemme og som ikke kan komme af sted," siger underdirektør i Europæiske Rejseforsikring, Jakob Bender.
Ingen af branchefolkene kan pege på, hvad den typiske løsning er, når rejsende er blevet fanget. Dertil er situationer for mange og for forskellige.
Dystre prognoser peger på, at askeskyen kan blive hængende længe endnu, men det bekymrer ikke i branchen.
"Vi hentede gode erfaringer under tsunamien," forklarer Europæiskes Jakob Bender.
Fra 1821 var en islandsk vulkan i udbrud i to år, og selv om det skulle gå så galt, så er vi rustet, lover han.