Der var lagt op til en byge af spørgsmål fra politikerne, da direktør for Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten tirsdag mødte Folketingets trafikordførere og transportminister Henrik Dam Kristensen (S).
Men ifølge Wahlsten blev der ikke gået specielt hårdt til ham trods den seneste kritik af de udskældte rejsekort, der på sigt skal afløse billetter og klippekort til den offentlige transport.
- Næ, det synes jeg faktisk ikke. Der var en god debat. Jeg redegjorde for, hvilke tekniske problemer der er på rejsekortet, og hvordan det bliver brugt i dag.
- Jeg tror, at både vi og politikerne har en fælles udfordring i, at vi får beroliget danskerne: At der er handling i gang, at kunderne bliver taget alvorligt.
- De skal se, at der ligger en løsning på det på enten kort eller - når det kommer til takstzonerne - på lang sigt, siger Bjørn Wahlsten.
Han fortæller, at størstedelen af debatten gik på priser og takster, og at det er trafikselskaberne, der står bag dem, og altså ikke Rejsekort A/S.
Der blev ændret i takstzonerne i forbindelse med indførelsen af rejsekortet, og det har givet andre priser end normalt, når man har brugt rejsekortet, samtidig med at der er store prisforskelle fra sted til sted.
- Rejsekortet har synliggjort, at der er meget forskellige takster inden for den kollektive trafik og rabatter. Det blev meget diskuteret, i hvor høj grad og hvor hurtigt det kan harmoneres, siger han.
Der er aftalt en yderligere harmonisering af priser og rabatter frem mod 2015. De mere tekniske ting får Rejsekort A/S styr på snarest - og altså også inden det fra sommeren 2014 bliver obligatorisk at bruge rejsekortet i hovedstaden.
- Udfordringer af rent teknisk art venter vi ikke et år med. De sidste ting skulle gerne være løst her hen over sommeren, siger Wahlsten.
Det omstridte rejsekort har været på vej siden 2003. Det er et elektronisk betalingskort, hvor man kan tjekke ind og ud direkte på stationerne og i busserne og derefter automatisk får fratrukket det beløb, rejsen koster.
/ritzau/