Det er dyrt at komme for sent.
Den såkaldte rejsetidsgaranti har foreløbig kostet DSB en million kroner og 4.000 nye billetter i erstatning til strandede pasagerer.
Rejsetidsgarantien blev indført den 1. oktober 2006, og siden har over 20.000 togrejsende fået erstatning for forsinkelserne.
- I DSB er vi glade for at kunne konstatere, at både pendlere og øvrige kunder har et godt kendskab til vores rejsetidsgaranti. Vi vil gøre en ekstraordinær indsats for, at endnu flere pendlere tilmelder sig ordningen, siger DSBs salgsdirektør Bjørn Wahlsten.
Togrejsende kan dog se frem til flere forsinkelser i løbet af sommeren, da nogle skinner ikke kan tåle temperaturer over 40 grader. Derfor kan hastigheden sættes ned på nogle strækninger.
- Selvom det skyldes forhold, som DSB ikke er herre over, skal vores kunder naturligvis også kompenseres for hastighedsnedsættelser og forsinkelser, der opstår som følge af høje temperaturer, siger salgschef Bjørn Wahlsten.