Ombudsmanden har for nylig kaldt det "meget kritisabelt," at Region Hovedstaden forsøgte at lukke munden på en medarbejder, der ytrede sig kritisk om regionens akut-telefon, 1813, frem mod lanceringen i 2014.
Det skriver denoffentlige.dk
Den pågældende medarbejder, som er læge, oprettede i forbindelse med åbningen af akut-telefonen en hjemmeside for at skabe debat om den nye ordning. Og det faldt Regionen for brystet.
For eksempel lyder en besked fra HR-chefen i følge denoffentlige.dk sådan:
“Det er en tjenstlig samtale, vi gerne vil indkalde dig til, og det er simpelthen fordi, at vi påtænker at give dig en advarsel, fordi vi mener, at det er udtryk for illoyalitet i forhold til de politiske beslutninger.”
Regionen fik i øvrigt en advokat til at skrive til medarbejderen for at få domænenavnet på hans hjemmeside, 18-13.dk, ændret.
Krænkelse af ytringsfrihed
Men i følge Ombudsmanden var Regionens reaktion altså ikke helt fin i kanten.
"Regionens henvendelse (telefonsamtalen) var imidlertid efter ombudsmandens opfattelse meget tydeligt egnet til at påvirke lægen til ikke at udtale sig kritisk om 1813-ordningen og foregik således ikke i respekt for offentligt ansattes ytringsfrihed," lyder det i konklusionen.
Ombudsmanden var samtidig af den opfattelse, at regionens reaktion over for lægen kunne skabe usikkerhed også hos andre ansatte om deres ret til offentligt at ytre sig kritisk om 1813-ordningen.
I følge koncerndirektør i Region Hovedstaden, Svend Hartling, har regionen taget kritikken til efterretning og giver Ombudsmanden ret i sin kritik, af måden man håndterede situationen på, skriver denoffentlige.dk.