I anledning af DBA (førhen Den Blå Avis) har rundet 40 år, har Karsten Ree givet et stort interview, hvor han blandt andet afslører, at det slet ikke var ham, der i sin tid kom på ideen til hans pengekalv.
Ideen til de avistyper, der minder om vores ’Den Blå Avis’, var der mange, der fik lang tid før, Karsten havde noget at gøre med Den Blå Avis. Det første spadestik til Den Blå Avis blev ifølge iværksætteren gravet i 1968 i England.
- Det var en underlig englænder, der opfandt Den Blå Avis. Han ernærede sig ved lidt biltyveri og andre sjove ting, fortæller Karsten til DBA Guide.
Englænderen hed Mike Abbott, og han fandt på at lave den omvendte model af, hvad man kendte til på det tidspunkt: Annoncerne skulle være gratis, mens selve avisen skulle koste penge.
- Han var en ’Rasmus Modsat’, der synes, aviserne stjal fra folket ved at tage for mange penge for folks annoncer, fortæller Karsten Ree til DBA Guide.
Gul var taget
Mike Abbott flyttede til Vancouver i Canada og grundlagde i 1971 avisen, der fik navnet ’Buy and sell’.
Mike Abbots medarbejder, østtyskeren Gunther Schaldach, tog til Los Angelas og lavede sin egen gratisavis ’The Recycler’.
’The Recycler’ blev opdaget af nogle rejsende, der tog idéen med til Europa. På kort tid skød flere gratisaviser, bygget ud fra samme finansieringsmodel, frem, og en af dem hed ’Gula Tidningen’. Den dækkede Sverige og blev grundlagt 6. februar 1981 af Peter Ahlm.
Peter Ahlms tidligere forlovet blev kærester med racerkøren Jac Nelleman, og hun fortalte Jac om Peters gule avis-model. Peter ville lave samme avis - bare i Danmark, og han allierede sig med Karsten.
31. oktober 1981 så Den Blå Avis dagens lys for første gang.
- Den Blå Avis endte med at hedde ’Den Blå Avis’, fordi Sverige havde ’Gula Tidningen’, altså ’Den Gule Avis’, fortæller Karsten Ree, der stadig følger med i slaget gang, selvom han i 2008 solgte forretningen til eBay for svimlende 2,1 milliarder kroner.
Ville ikke gå digitalt
Og mens Karsten Ree er i gang med at give en engelsk biltyv hele æren for DBAs begyndelse, indrømmer han også, at forretningen nok ikke havde været lige så god, hvis han i sin tid havde stået stejlt fast på, at avisen ikke skulle være digital.
I dag kan du med få tast på tastaturet få adgang til en verden af brugte ting til en god pris. DBAs mest anvendte søgeord er ’sofa’, og virksomheden lever i dag i bedste velgående med 15,5 millioner digitale annoncer om året.
At virksomheden begyndte at satse på det digitale, er årsagen til, at den i dag lever, men strategien om at gå digital var ikke Karsten Rees idé.
- Jeg kan ikke lide det digitale. Jeg er ikke forelsket i det, og derfor er det også vanvittigt, jeg er blevet velhavende på det, fortæller Karsten Ree til DBA Guide.
At virksomheden alligevel oprettede en digital blå avis, skyldes firmaets bestyrelsesformand, Frank Ludvigsen. Frank Ludvigsen var tidligere racerkører, og selvom han på papiret var bestyrelsesformand og Karsten direktør, var rollerne i virkeligheden omvendt.
- Fordi jeg kunne lide Frank, fordi jeg stolede på ham, og fordi han er jordnær, sagde jeg, ’så gør vi det’ (satser på det digitale, red’), fortæller Karsten til DBA Guide.
En god beslutning. I hvert fald blev avisen afskaffet i 2014 for at satse rent på webudgaven.