Redaktør: Sohn har benægtet i 20 år

Den kommunistiske avis Land & Folk blev betalt med penge fra Sovjet. Det vidste alle, inklusive Ole Sohn, siger tidligere chefredaktør.
Ud med spyttet, Ole Sohn. Sådan lyder det fra den tidligere chefredaktør for den kommunistiske avis Land & Folk.
Ud med spyttet, Ole Sohn. Sådan lyder det fra den tidligere chefredaktør for den kommunistiske avis Land & Folk. Foto: Mik Eskestad / POLFOTO

Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) kan lige så godt stoppe løgnene og erkende, at DKP i hans formandstid modtog masser af penge fra Sovjet.

Sådan lyder det fra den sidste chefredaktør på den kommunistiske avis Land & Folk.

"Der kom masser af penge, også i hans tid, og det ved han, uanset at han i 20 år har benægtet det," siger Frede Jakobsen til Newspaq.

Ole Sohn, der tidligere var leder af kommunistpartiet DKP i Danmark, har afvist, at han selv modtog kontanter fra Moskva, eller at han autoriserede andre til det.

Men omkring støtten fra Sovjet til de danske kommunisternes trykkeri Terpo Tryk, har Ole Sohn sagt, at forsøgte at stoppe pengestrømmen, fordi han syntes, det var "uværdigt".

Det afviser Land & Folk-redaktøren:

"Han er blevet ved med at tage imod så mange penge, han kunne få til partiet så længe, det overhovedet kunne lade sig gøre at få penge fra Sovjetunionen. Siden har han tilpasset sin forklaring den politiske virkelighed, han befinder sig i, og det er det dummeste, man overhovedet kan gøre. Man skal stå ved det, der er sket," siger Frede Jakobsen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.