Metroselskabets tilladelse til udvidet arbejdstid bliver modtaget med alvorlige panderynker hos Beboerforeningerne omkring Marmorkirken.
Så alvorlige, at beboerne vil følge sagen til dørs rent juridisk.
Det siger Maya Glem, der er talsperson for foreningerne, til Ritzau.
- Vi vil gå lovens vej. Vi mener, at vi har en rigtig god sag. Det her er ulovligt, og det har førende eksperter også udtalt.
- Der er tale om, at man har ændret radikalt i det, der lå til grund for det oprindelige program i forhold til Marmorkirken. Og det er simpelthen ikke lovligt, at man går videre, siger Maya Glem.
Hun understreger, at foreningen på nuværende ikke tidspunkt kan sige, hvilken part de vil hive i retten.
Fredag vedtog et flertal i Borgerrepræsentationen, at Metroselskabet kan udvide sin arbejdstid.
Aftalen tillader blandt andet natarbejde på byggepladserne ved Marmorkirken og på tunnelarbejdspladsen ved Øster Søgade.
- Vi er i en situation, hvor vi som samfund tillader at pådrage sunde og raske mennesker væsentlige fysiske og psykiske konsekvenser i forbindelse med støjen. Vi ved, at der er videnskabelig beviser for, hvor skadeligt det er for mennesker, siger Maya Glem.
Metroselskabet har ifølge Politiken tidligere skrevet i et notat, at 150 boliger ved Marmorkirken og Øster Søgade vil blive påvirket med "mere end 60 decibel om natten".
Men reelt er der tale om, at naboerne til Marmorkirken vil blive udsat for nattestøj på mellem 57 og 77 dB i halvandet år. Det har selskabets egen direktør, Henrik Plougmann Olsen, tidligere på måneden bekræftet over for Politiken.
Professor i akustik Henrik Møller har - også over for Politiken - påpeget, at støj i boligområder på det niveau døgnet rundt er "uacceptabelt" og "helt uhørt i Danmark".
- Hvis der er tale om støj hele døgnet på op til 77 dB, er vi helt oppe i et niveau, hvor det aldrig bør forekomme. De færreste mennesker vil kunne sove uforstyrret, så sundhedsrisikoen er ikke bare teoretisk, men særdeles reel, har han tidligere sagt.
Fredagens aftale tager dog højde for, at mange københavnere har klaget over alvorlige støjgener som følge af det metrobyggeri. Derfor indeholder aftalen en række elementer, der skal kompensere de hårdest ramte naboer.
Blandt andet skal der være døgnbemandet miljøtilsyn af metrobyggepladserne, bedre offentligt tilgængelige støjmålinger samt styrket vejledning til beboerne.
Men disse håndsrækninger giver Maya Glem ikke meget for.
- Jeg ser det ikke som en håndsrækning. Det her handler ikke om støj en nat en gang i mellem, men om en konstant tilstand. Det er rystende, siger Maya Glem og tilføjer.
- Vi giver simpelthen ikke op på det her, det er helt hundrede procent.
/ritzau/