Japan topper listen, og Danmark kommer ind på en fjerdeplads, når man opgør den økonomiske gevinst af globaliseringen de seneste årtier.
Bertelsmann Stiftung har i en rapport, der dækker årene fra 1990 til 2014, undersøgt effekten af globaliseringen i 42 lande verden over.
Afsættet for Globaliseringsrapporten 2016 er, at stærkere økonomiske, politiske og sociale bånd mellem lande fører til økonomisk vækst.
Stiftelsens forskere har set på en række faktorer. Rapportens centrale indeks er et mål for årlig vækst i bruttonationalproduktet per indbygger, og her er Danmark placeret på en fjerdeplads.
Japan står noteret for 1470 euro per år, Schweiz for 1360 euro, Finland for 1340, mens Danmark har oplevet en vækst på 1210 euro per indbygger årligt siden 1990.
Tyskland følger på en sjetteplads. USA ligger nummer 23, med blot en tredjedel af den gevinst Danmark har oplevet. Helt i bund af de 42 lande er Indien. Her er gevinsten 20 euro årligt per indbygger.
Rusland og Kina er henholdsvis tredjesidst og næstsidst med 120 og 70 euro. Brasilien er nummer 39. Dermed ligger altså de fire store Brik-lande, som tidligere var karakteriseret ved markant vækst, helt i bund.
De tyske forskere har også set på andre faktorer. Blandt andet har man et globaliseringsindeks.
Her er tendensen, at de små lande ligger højt, da de er bedre forbundet til andre lande. Det skyldes ifølge rapporten, at deres nationale markeder er små, og de har mere samhandel uden for landets grænser.
Større lande som USA og Kina ligger forholdsvist lavere, da de i højere grad beror på egne markeder.
Den klart største vækst i dette indeks ses i de østeuropæiske lande, som kom med i EU fra 2004.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.