Sikkerhedsudstyr til biler skal være billigere.
Det fastslår De Radikale, efter at en analyse fra Vejdirektoratet har vist, at gamle biler oftere ender i dødsulykker end nye biler.
- Vi er meget opmærksom på problemet med de gamle biler, fordi de bare ikke har moderne teknologi, siger De Radikales trafikordfører Andreas Steenberg.
Han mener, at netop sikkerhedsspørgsmålet vil blive et vigtigt element, når regeringens bebudede omlægning af registrerings- og vægtafgiften skal føres ud i livet.
- Vi ønsker afgiften på sikkerhedsudstyr nedsat, siger Andreas Steenberg.
Han peger på, at udstyr som automatiske afstandsmålere, der selv sørger for at bremse bilen, når den kommer for tæt på noget, og fartbegrænsere, hvor man kan indsætte en maksimal hastighed på bilen, bør være belagt med lavere eller slet ingen afgift.
- Den slags udstyr bliver i dag belagt med meget, meget høje afgifter. Hvis man fritog det for afgift, kunne det være, at der var flere, der købte det, siger den radikale ordfører, der også gerne ser, at det generelt bliver billigere at købe ny bil.
- Det vil give os, der har en gammel bil, et incitament til at få den skiftet ud, siger Andreas Steenberg.
Eksperter har netop peget på, at sikkerhedsudstyr som for eksempel fartbegrænsere vil kunne give et fald i antallet af ulykker. Det samme gælder en generel fornyelse af den danske bilpark, der på grund af de høje afgifter er en af de ældste i Europa.
Ifølge Vejdirektoratets analyse er den farligste kombination unge mænd i gamle biler. De unge mænd kører gennemsnitligt med større risiko end andre grupper, og når det så går galt i en gammel bil, er chancen for dødelig udgang større end i en moderne bil.
Det står i regeringsgrundlaget, at afgiftssystemet på biler skal lægges om i en mere miljørigtig og sikkerhedsmæssig forsvarlig retning.