Mange bankkunder glemmer, at en bankrådgiver har to kasketter på, når han rådgiver dig om din økonomi.
Derfor vil de Radikale nu have mere gennemsigtighed.
"Mange forbrugere er kommet i klemme, ikke mindst her under finanskrisen på grund af forkert og dårlig rådgivning," siger partiets forbrugerordfører Bente Dahl til dr.dk.
Hun mener, at bankerne skal dele deres gebyrer op i to dele, så man kan se, hvad det koster at få rådgivning.
Som det er i dag, betaler man et gebyr for både rådgivning og lån.
Og det gør det vanskeligt for forbrugerne at gennemskue, hvornår rådgiveren optræder som sælger og som rådgiver, mener Bente Dahl.
"Når bankkunderne kan se, hvad rådgivningen koster, så kan andre rådgivere konkurrere på prisen. Det skulle gerne fremme et marked for uvildig økonomisk rådgivning," siger Bente Dahl.
I dag er det svært og dyrt at få uvildig rådgivning, fordi banker og finansielle institutter har en unfair konkurrencefordel. Sådan siger
uafhængig økonomisk rådgiver, Rune Sørensen, direktør i Uvildig.dk.
"Banker, forsikringsselskaber og pensionsinstitutter kan trække deres rådgivning af kunderne fra som administrations- eller andre omkostninger, men vores kunder kan ikke trække deres udgifter fra. Det gør vores service meget dyrere," siger han.
Rune Sørensen har derfor krævet et bindende svar fra Skat, og det bekræfter, at de finansielle institutioner ikke gør noget ulovligt og at det er korrekt, at udgifter til uafhængig rådgivning ikke kan trækkes fra i Skat.
"Det betyder, at forbrugerne ofte vælger den afhængige rådgivning i deres bank eller pensionsinstitut og får nogle råd, som de i sidste ende betaler dyrt for, siger Rune Sørensen.