Skal man tro De Radikales trafikordfører Andreas Steenberg, kan de danske togpassagerer se frem til markant hurtigere og mere rettidig togdrift.
Regeringens togfond på 27,5 milliarder kroner finansieret af øgede skatteindtægter fra Nordsøolien vil nemlig gøre det muligt at rette op på mange problemer.
- Det er danmarkshistoriens største investering i dansk jernbane. Grunden til, at vi har store problemer, er 100 års manglende investeringer. Vi har signaler og jernbaner, som er næsten 100 år gamle. Det råder vi nu bod på, siger Andreas Steenberg.
Det er ekstrabeskatning af en række olieselskaber, der udvinder olie i Nordsøen, som gør det muligt at betale for investeringerne.
Andreas Steenberg lægger vægt på, at pengene skal gå til en elektricificering af jernbanenettet.
- El-tog forurener meget mindre, og de virker i modsætning til IC4. Det bliver der investeret et tocifret milliardbeløb i, siger Andreas Steenberg.
De meget udskældte IC4-tog bliver dog ikke skrottet. Elektrificeringen af jernbanenettet skal ske over de næste 15 år, så det er først næste gang, der skal investeres i nye tog, at IC4 vil blive sendt på pension.
Et andet centralt element i planen er timedrift mellem København-Odense-Aarhus-Aalborg.
Dermed vil det fremover være muligt at køre fra København til Odense på én time. Fra København til Aarhus på to timer og fra København til Aalborg på tre timer.
Forbedringerne af den mest trafikerede togstrækning i Danmark skal få flere danskere til at droppe bilen og flyet og tage toget i stedet.
- Toget bliver helt enormt attraktivt i forhold til alt andet, fordi det nu kommer til at gå meget hurtigere, siger Andreas Steenberg.
/ritzau/