Få frokostsushi til halv pris, køb to burgere - betal for en.
Flere og flere restauranter tilmelder sig rabatordninger, hvor de sælger deres måltider til halv pris for at lokke nye kunder til. Men det er dyrt at sælge til halv pris, og mens forbrugerne jubler, er restauranterne mere pressede end nogensinde.
"De tjener meget lidt på det. Det er nærmest ikkeeksisterende indtjening, når man kun får halv pris," siger Henrik Messmer, der er kommunikationschef i restauranternes brancheforening Horesta.
Det kan nemlig være vanskeligt at stå fast på de normale priser, når naboen er med på tilbudsvognen.
"Det er en selvforstærkende effekt for det kan være svært at undlade, hvis gæsterne kan gå ind ved siden af og få det hele til halv pris," siger Henrik Messmer til Newspaq.
Groupon er en af de virksomheder, der som en del af deres tilbudsvifte, sender deres kunder billigt på restaurant. Og her ser man anderledes på sagen, siger Casper Urhammer, der er direktør for Groupon i Danmark, til Newspaq.
"Vi er ikke som sådan et koncept, som restauranterne skal overleve på, selvom nogen bruger det sådan. Restauranterne kannibaliserer sig for meget, hvis de kører på fire forskellige dealsites (netsider med tilbuddene red.) om ugen," siger han.
Urhammer mener, at Horesta har misforstået konceptet, men erkender dog, at rabatordningerne skaber tilbudsjægere, der kun spiser ude, når der er rabat at hente.
Sådan er det dog langt fra alle, der tænker, siger han og henviser til markedsundersøgelser, som de selv har foretaget.
"Omkring 60 procent, der benytter sig af et tilbud, er nye kunder. Det er folk, der ellers ikke ville komme forbi restauranten eller ved, at den eksisterer. Vi kan sørge for, at der kommer folk ind ad døren. Det er op til restaurationen at give dem en god oplevelse, så de kommer tilbage," siger han.
Horesta opfordrer stadig restauranterne til at tænke sig om.
"Det er helt klart, at de her produkter på nettet er kommet for at blive, det må vi jo som branche acceptere. Men restauranterne må gøre op med sig selv, om vi vil tage del i det," siger Henrik Messmer til Newspaq.
Både Groupon, Downtown, Twoforone og r2n.dk har samarbejdsaftaler med restauranter, der sælger deres måltider til tilbudspriser.