Grøntsager uden pesticider og mælk og kød fra køer, der har levet under særlige krav.
Danskerne er for alvor ved at tage økologien til sig.
Især når prisen sættes ned.
De to første uger af 2007 har SuperBrugsen landet over via kampagner reklameret for økologiske madvarer, der var 10 procent billigere end normalt.
Stigning på 60 procent
Allerede efter de to første dage med rabat var salget 60 procent højere end de tilsvarende dage året før. Og efter to uger med nedsatte varer var mersalget 42 procent i forhold til de to første uger af 2006. Det fortæller miljøchef i Coop, som SuperBrugsen er drevet af, Katrine Milman.
»En rabat på 10 procent betyder selvfølgelig meget, men jeg tror ikke kun, at stigningen skyldes prisfaldet. Den øgede synlighed i forbindelse med kampagnen har hjulpet folks nytårsforsætter om at spise mere frugt og grønt, tilmed økologisk, og at spise mindre fedt,« vurderer hun.
Katrine Milman mener, at forbrugernes holdning til økologi er lige så vigtig som prisen.
»Sidste år oplevede Coop en stigning i salget af økologiske varer på 20 procent i forhold til forrige år, så det tyder på, at folk gerne vil have økologi. Også selvom produkterne ikke er sat ned,« fortæller miljøchefen, der lover flere kampagner i løbet af 2007, hvor de sprøjtefrie madvarer kommer på hylderne til en lavere pris end normalt.
Selvom salget går strålende, når prisen dumpes, vil Coop dog ikke fast sætte de økologiske fødevarer ned med 10 procent.
Økologi er bare dyrere
»Det er ikke noget, vi overvejer. Vi lavede kampagnen i januar, fordi vi gerne ville skabe synlighed og debat om økologi. Økologiske varer vil altid koste mere end de konventionelle varer, fordi der er nogle andre produktionsomkostninger forbundet med det. Lige fra dyrene, der skal have mere plads og frisk luft, til markerne, der ikke bare må oversprøjtes, når der kommer ukrudt,« siger Katrine Milman, der mener, at økologi i Danmark går en lys tid i møde.
»Forbrugerne er ikke så prisfølsomme mere, som de var tidligere. Jeg tror, at mange af dem godt kan se, at de får noget andet for pengene end ved almindelige varer,« mener hun.
Ifølge Coop er det primært børnefamilier, der køber økologisk ind.
Hvor disse familier tidligere primært boede i nærheden af København og Århus, har den økologiske trend nu bredt sig til resten af landet. Især Nordjylland følger tendensen med en vækst på 20 procent fra 2005 til 2006. Ellers er der mange højtuddannede blandt Coops økologiske forbrugere.