Med weekendens ulykke i Espergærde i Nordsjælland, hvor en 34-årig motorcyklist blev dræbt, har 29 mistet livet på de tohjulede i år.
Men selv om beskrivelse af ulykken tyder på, at motorcyklisten kørte meget stærkt, er det ikke den typiske årsag til ulykker, fortæller Flemming Jørgensen, der er kørekursus-ansvarlig i DMC til Nyhedsbureauet Newspaq.
- Det er meget få ulykker, der skyldes høj hastighed. Jeg vil tro, det drejer sig om én til to procent. Hovedårsagen til ulykkerne er simpelthen, at der er kommet for meget trafik på vejene, siger han.
Organisationen, der har omkring 5000 medlemmer i Danmark, registrerer de ulykker, der sker med motorcykler.
Og tendensen er, at ulykkerne sker i og omkring weekenden, hvor der er mange urutinerede bilister og motorcyklister på vejene.
- Det er ikke mandag morgen – det er om eftermiddagen eller op til weekenderne. Det har noget at gøre med, at weekendens trafik er anderledes end hverdagstrafikken. Til hverdag er det de samme, der kører, men ikke i weekenden, siger han.
Mange af ulykkerne sker, når bilister laver venstresving og overser motorcyklerne. Og i de situationer mener Flemming Jørgensen, at bilisterne ofte er for utålmodige i stedet for at vente med at køre af sted, til de har orienteret sig.
- Bilisten har måske ikke den tålmodighed til lige at vente det øjeblik og se, hvad det er for trafik, der kommer fra begge sider af, siger han.
Motorcyklisterne selv kan dog også gøre meget mere for at blive synlige i trafikken, siger Flemming Jørgensen.
- Sorte hjelme burde forbydes, fordi de er svære at se. En rød hvid og hvid hjelm er for eksempel meget lettere at se for en bilist, siger han.
Antallet af dødsulykker med motorcykler er steget voldsomt de sidste par år. I 2006 døde 22, i 2007 var det 36 - og i år har der allerede været 29.
Havarikommissionen er i øjeblikket i gang med at undersøge motorcykelulykker og har en rapport på vej.
/Newspaq/