I årtier har danskerne skrabet julekalenderen fra Quick og brugt en mønt fra lommen til at skrabe efter de ti juletræer. De seneste år har flere og flere dog suppleret mønten med pegefingeren. Senest er den digital udgave af den klassiske julekalender et godt eksempel på dette.
Således viser nye tal fra Danske Lotteri Spil, at julens onlineomsætning fra 2020 til 2021 vokser med hele 52 procent. Dette kommer endda på baggrund af allerede høje væksttal fra 2019 til 2020. Quicks samlede online salg voksede i øvrigt med 35% i hele 2021.
– Jeg er utrolig glad for resultaterne, fordi vi virkelig kan mærke effekten af den revitalisering, vi tog hul på i 2019. Det digitale fylder i dag væsentlig mere i vores markedsføring og omsætning, og vi kan se i tallene, at det sker uden, at den fysiske skrabejulekalender skrumper, siger Martin Dalsgaard Andersen, Marketing Director hos Danske Spil.
Det digitale kan give nyt liv
Den populære skrabejulekalender kom første gang i handlen i 1994 og er i dag en fast tradition for over to millioner danskere.
Brandet og produktet er mere end noget andet forbundet med det fysiske lod. I 27 år har det primært været solgt fra kiosker og supermarkeder.
Alligevel er det lykkes at bygge et digitalt lag på, uden at det går ud over salget i den analoge verden. Det er der en særlig grund til, forklarer René Bank Jørgensen, Product Management Director, der har ansvaret for revitaliseringen af Quicks samlede produktudbud.
– Skrabejulekalenderen fra Quick er et ikonisk brand. Jul efter jul købes et par millioner eksemplarer af det fysiske lod. Når brandet er så stærkt, som det er, er det muligt at bevare det analog og samtidig bygge ovenpå med det digitale, siger René Bank Jørgensen og fortsætter:
– Det er selvfølgelig ikke noget, man bare lige gør. Men lykkes man med at bevare og udvikle digitalt på den oprindelige idé, er det muligt, slutter han.