Mange forældre har luret det praktiske i at stikke poderne en iPad, når familien er på tur, til fødselsdag eller ude at spise.
For ungerne kan underholde sig selv i timevis med det elektroniske vidunder.
Men psykolog og foredragsholder Camillia Carlsen Bechsgaard advarer nu i en artikel på psykologiogviden.dk forældre mod at lade IPad'en være babysitter alt for længe ad gangen.
For selvom forældre ofte er stolte, når deres helt små børn er i stand til at navigere rundt i apps og på hjemmesider, er det ikke uden konsekvenser for børnene.
Børn skal udforske
For børn lærer allerbedst ved at røre, smage og flytte på fysiske genstande igen og igen. På iPad'en foregår det hele på skærmen, og legen er bestemt på forhånd, så barnets egen fantasi er helt overflødig, skriver Camilla Carlsen Bechsgaard blandt andet.
Samtidig har børnene mindre kontakt med omverdenen, fordi de ikke behøver at spørge forældre eller søskende om hjælp, når det hele kan findes på skærmen.
Desuden giver iPad'en kun underholdning til hovedet, mens resten af kroppen - med undtagelse af pegefingeren - bare er passiv, skriver Camilla Carlsen Bechsgaard.
Kan hæmme indlæring senere
For små børn under fem år er det særligt vigtigt, at iPad'en ikke erstatter al anden leg. For det er i den alder, barnets vigtigste udvikling finder sted. Her udvikles de nervebaner, der bliver basis for alt det, barnet skal lære senere i livet.
Derfor gør forældre i virkeligheden deres små børn en bjørnetjeneste ved at lade dem sidde med iPad'en lang tid ad gangen, skriver Camilla Carlsen Bechsgaard.