Danmarks Statistik

Profil af den økologiske forbruger

Økologiske varer fylder markant mere i danskernes indkøbskurve. Fra 3 pct. af forbruget af føde- og drikkevarer i 2004 til 7,7 pct. i 2014. Men hvem er det, som særligt køber økologiske varer? Og er der nogle grupper, som stort set aldrig køber økologisk?
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Analysens hovedkonklusioner:

Mere end halvdelen af befolkningen køber sjældent eller aldrig økologiske varer

Økologi er mest udbredt i byområder, ikke mindst i hovedstadsregionen

Husstande med to voksne med børn køber mere økologi end de øvrige husstandstyper

De yngste og ældste aldersgrupper har det laveste økologiske forbrug

Der er en stærk sammenhæng mellem uddannelsesniveau og økologisk forbrug

Husstande med høje indkomster står for en stor del af det samlede økologiske forbrug

Mejeriprodukter og æg samt frugt og grønt udgør en større andel af det økologiske forbrug end af det generelle forbrug

Kød, fjerkræ og fisk udgør en større andel af det økologiske forbrug i husstande, der ofte køber økologisk, end i de øvrige husstande

Du kan læse analysen "Profil af den økologiske forbruger" på Danmarks Statistiks hjemmeside. Her finder du også artiklen "Mest økologisk mad i københavnernes kurve", der tager afsæt i analysen. Medierne er velkomne til at bruge hele eller dele af artiklen mod kreditering.

Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Martin Lundø på tlf. 39 17 38 73, mlu@dst.dk.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.