Mors misbrug under graviditeten, mediernes indflydelse og såkaldte curlingbørn, der får fejet vejen fri af deres forældre er alt sammen årsager til, at problembørn fylder godt i folkeskolen.
I dag er der flere børn med massive problemer i de danske folkeskoler end for 15 år siden. Det viser en undersøgelse, som fagbladet Folkeskolen og Ugebrevet A4 har fået lavet, og erfaringer fra lærere og pædagoger bekræfter tendensen.
»Der er sket en markant stigning af, hvor mange børn, der har behov for at komme i specialklasse. Det begyndte langsomt i 1990?erne og eksploderede i 2000. Det drejer sig først og fremmest om børn, der har problemer med adfærd, kontakt og trivsel,« siger Niels Egelund, der er professor i specialpædagogik på Danmarks Pædagogiske Universitet, ifølge Folkeskolen.dk.
Også de mange forskellige måder, forældre opdrager deres børn på, spiller en afgørende rolle, mener skolepsykolog Per Kjeldsen. Især mobiltelefoner, computer og fjernsyn svækker børnenes evner til at få nære kammerater, mener han.
»Børnene dyrker deres netværk på distance, og det betyder, at klassen har fået et mere individualistisk præg, hvor eleverne ikke føler samme ansvar over for de andre som tidligere,« siger han til Folkeskolen.dk.