Børnene på Mou Skole i Nordjylland har fundet ud af, hvordan man får bugt med mobning og børn, der ikke har nogen at lege med. I går modtog skolen undervisningsminister Bertel Haarders (V) pris for bedste undervisningsmiljø.
Skolen roses for at have fået elever i de større klasser til at blive konfliktmæglere og såkaldte girafvenner.
»Børn er ofte bedre til at mægle end voksne. Det kan være svært for voksne at tage en konflikt om for eksempel et sjippetov. Men børnene går ind i det med liv og sjæl,« forklarer skolens leder, Jette Hansen.
Girafvennerne går ud i frikvartererne og spotter børn, der er lidt alene.
Legepatrulje
»Det er en legepatrulje, der leger med de mindre børn. Fortsætter problemet, melder de det til en kontaktperson, der taler med lærerne,« siger Jette Hansen.
Giraffen lægger navn til vennerne, fordi de store børn har et overblik som de langhalsede dyr og taler girafsprog ? et sprog, som tager afsæt i følelser, og som har fået sit navn, fordi giraffen er det dyr, der har det største hjerte. 13-årige elevrådsformand Gitte Overgaard Jensen fra 7. klasse har tydeligt mærket en forbedring af trivslen på skolen.
»Vi elever står meget mere sammen. Vi kan godt lide, at det ikke altid er voksne, der skal løse problemerne,« siger hun.
Undervisningsmiljøet er også blevet bedre af, at skolen har fået en idrætslegeplads med en hoppepude, og af at børnene har fri adgang til friske gulerødder og koldt vand, så de ikke drager afsted efter cola og sandkage i frikvartererne.
Andre kan lære af Mou Skole, mener centerleder Ole Juhl, Dansk Center for Underisningsmiljø, som har vurderet de indstillede skoler.
»De har mange tiltag i gang og inddrager eleverne på en god måde. Trivsel på skolerne er en forudsætning for, at børnene kan få en fornuftig undervisning,« siger Ole Juhl.
Også Århus Statsgymnasium, Greve Produktionsskole og Den Frie Lærerskole modtog en pris for bedste undervisningsmiljø.