Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
København, 7. marts 2016
De danske elektronikbutikker opererer i et blodrødt marked. Ikke blot står de over for konkurrencen fra internettet, hvor priserne er presset i bund. Også i de fysiske butikker forsøger forbrugerne at give prisen et tryk. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte.
- I disse år ser vi en stigende tendens til, at man forhandler om prisen. Internettet har jo gjort det ekstremt let af sammenligne priser på tværs. Den information er guld værd for forbrugerne, når man efterfølgende tager på indkøb i butikkerne. Her vil man ikke betale mere end den billigste pris, siger partner i Deloitte Peter Mølkjær, der er ekspert i danskernes forbrug.
Særligt elektronik er i høj kurs, når danskerne skal prutte om prisen.
- Hele 22 pct. af danskerne har inden for de sidste fem år pruttet om prisen på elektronik. Tilsvarende har 21 pct. forhandlet om prisen på en bil, 17 pct. har gjort det på tøj, 14 pct. på møbler, mens 9 pct. har stået i byggemarkedet og forsøgt at købe varer til reduceret pris, siger Peter Mølkjær.
Tallene viser tydeligt, at forbrugerne kun i ringe grad har forståelse for, at det koster penge at drive en butik, mener Peter Mølkjær:
- Der er selvsagt en masse omkostninger ved at drive en fysisk butik i forhold til blot at sælge varer på nettet. Den virkelighed kender butiksejerne alt for godt, men det er tydeligvis noget, der i stigende grad preller af på forbrugerne.
Slaget er dog ikke tabt for butikkerne, mener Peter Mølkjær, men de er nødt til at satse på andet end bare pris.
- Når man spørger danskerne om fordelen ved at handle i den fysiske butik, kommer 'kompetent rådgivning' ind på en førsteplads. Samtidig går danskerne op i, at det er let at bytte eller returnere, at der er hurtig leveringstid, samt at der er en god kundeservice, efter man har købt produktet. Godt købmandskab er altså stadig ikke gået af mode.
6 pct. af danskerne har pruttet om prisen på sko, mens kun 3 pct. har pruttet om prisen på dagligvarer.
Om undersøgelsen:
Tallene er baseret på i alt 1004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte i februar 2016.
Har du inden for de seneste 5 år forsøgt at prutte om prisen i en butik i Danmark? (mulighed for flere svar)
- Ja, i en elektronikforretning: 22 pct.
- Ja, hos en bilforhandler: 21 pct.
- Ja, i en tøjforretning: 17 pct.
- Ja, i en møbelforretning: 14 pct.
- Ja, i et byggemarked: 9 pct.
- Ja, i en skoforretning: 6 pct.
- Ja, i en brugskunst- eller hobbyforretning: 3 pct.
- Ja, i en dagligvareforretning: 3 pct.
- Ja, i en blomsterforretning: 2 pct.
- Ja, hos frisøren: 2 pct.
- Ja, på en café eller restaurant: 2 pct.
- Ja, i en kosmetik/plejeprodukt-forretning: 1 pct.
- Ja, i en kiosk eller bager: 1 pct.
- Nej: 49 pct
- Ved ikke: 4 pct.
Top fem fordele ved at handle i en fysisk butik*
1. Kompetent og professionel rådgivning
2. Let at bytte eller returnere produkter
3. Leveringstider
4. Kundeservice efter indkøb
5. Sikkerhed omkring personlige data
* Kilde: Deloittes julehandelsanalyse 2015, baseret på 760 svar.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.