Samtidig er der ingen retningslinjer for eller krav til, at dyrlæger skal oplyse pris på deres hjemmeside. Og et tjek af 236 dyrlæger foretaget af myvet.dk viser, at over halvdelen ikke har nogen priser på hjemmesiden.
Cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk Martin Salamon mener, at det er problematisk, hvis man som forbruger ikke har mulighed for at sammenligne priser på dyrlægeydelser.
- Det er ikke din bil, der skal repareres, men et væsen, du har et personligt forhold til, der skal til lægen. Man får let en loyalitet over for den dyrlæge, man er vant til og tryg ved. Men når prisforskellen er så stor, bør man som forbruger overveje at undersøge markedet, da autoriserede dyrlæger har en lang uddannelse bag sig og ved, hvad de gør, siger han.
Prisforskelle kan skyldes manglende konkurrence
Der kan være naturlige forklaringer på de forskellige priser, påpeger Martin Salamon.
- Prisforskelle kan være udtryk for reelle forskelle i omkostninger, kvaliteten og omfanget af det arbejde, dyrlægerne udfører. Men det kan også være udtryk for, at der mangler konkurrence, og at den enkelte dyrlæge kan sætte prisen, som han eller hun vil, uafhængigt af forbrugeren, siger han.