Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Hvad gemmer sig bag masken? Sandheden? Fremtiden? Kærligheden?
Ved et maskebal forelsker Leander og Leonora sig hovedkulds i hinanden. Begge bærer de masker, og hinandens navne kender de ikke, men de er sikre i deres sag: Det her er den store kærlighed. Ulykkeligvis har deres forældre allerede lagt planer for de unge menneskers fremtid, og de står ikke til at ændre. Men hverken Leander eller Leonora er villig til at opgive kærligheden uden kamp, og sammen med tjenestefolkene Henrik og Pernille sætter de en plan i værk, der skal sikre deres lykke - og minde forældrene om, hvordan det er at være ung og forelsket.
Carl Nielsens elskede Maskarade præsenteres i en kammerversion med otte sangere og tre musikere. Handlingen er rykket fra 1700-tallet til operaens eget udgivelsesår 1906, hvor Europa stod på randen af en ny tidsalder, og de gamle værdier måtte se udviklingen løbe fra sig. Fuldstændig som på Holbergs tid.
For instruktøren, den britiske Natascha Metherell, var det på én gang en spændende og nervepirrende opgave at bearbejde Maskarade om til kammerformat: For hvordan skriver man en klassiker om? Og hvordan redigerer man i et nationalklenodie som netop Maskarade? Hun satte det som et mål at skabe en forestilling, der både var underholdende og tankevækkende, lattermild og alvorsfuld.
I Maskarade, fortæller Natascha Metherell, prøver den gamle samfundsorden - i skikkelse af patriarken Jeronimus - at holde stand overfor reformer og fremskridtets gang - i skikkelse af Jeronimus' søn, Leander - men må se sig slået til sidst. Det er en gammel fortælling, der gentager sig igen og igen gennem historien - men det er også derfor, at den er aktuel uanset vi befinder os i det 18., det 20. eller det 21. århundrede. For overgangen fra det gamle til det nye finder stadig sted og går stadig ikke stille for sig. Nøjagtig som på Holbergs tid. Der er stadig plads til en Jeronimus, der kæmper for at bevare den gamle verden, og en Leander, der repræsenterer ungdommen og den nye verden.
Resultatet er en forestilling med et lyst og let udtryk, der sætter fokus på kærligheden og på spændingen mellem den unge og den ældre generation. Her er der ikke "fred på gaden", men smilet vil med garanti blive lokket frem på alles læber.
Synges på dansk - uden overtekster.
Iscenesættelse: Natascha Metherell
Medvirkende: Per Bach Nissen, Ulla Kudsk Jensen, Mathias Hedegaard, Simon Duus, Christian Damsgaard, Bengt-Ola Morgny, Signe Sneh Schreiber og Francine Vis
Musikere: Leif Greibe, Charlotte Rafn, Therese Åstrand Radev
Spillesteder
Odense | 14. november kl. 19.30
Vejle | 15. november kl. 19.30
Sønderborg | 17. november kl. 19.30
Hjørring | 19. november kl. 16.00
Nykøbing Mors | 22. november kl. 19.30
Viborg | 23. november kl. 20.00
Aarhus | 25. november kl. 20.00
Ishøj | 29. november kl. 19.30
Helsingør | 30. november kl. 19.30
Hvidovre | 02. december kl. 19.30
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.