Skovbørnehaver, børnehaver med kristne værdier og andre selvejende daginstitutioner sætter nu gang i en reklamekampagne i håb om, at flere forældre får øjnene op for dem.
Som Nyhedsavisen fortalte i lørdags, frygter de selvejende børnehaver at få tomme stuer, fordi de nye kommunale dagtilbud skal fungere som store 0-6-års-institutioner. Det betyder, at langt færre børn fremover vil blive fordelt gennem Pladsanvisningen, og det kapper så at sige fødekæden til de selvejende institutioner over.
Tanken om en reklamekampagne går tilbage til februar sidste år, da de selvejende sagde nej til at blive kommunale.
Vil bevare små enheder
Med den seneste beslutning om visiteringsproceduren er den blot blevet endnu vigtigere, mener Anita Sieker, der er koordinator for et netværk af 23 selvejende daginstitutioner i Århus.
»Vi får et stort behov for at gøre opmærksom på os selv, hvis vi skal tiltrække børn fremover,« siger hun.
»Vi vil vise, hvad der adskiller os fra de kommunale tilbud. Vi har valgt at forblive selvejende, fordi vi synes, at det er vigtigt med mangfoldighed, og vigtigt, at der bevares små enheder, hvor forældrene har indflydelse på dagligdagen,« siger Anita Sieker.
Med postkort og plakater opfordrer de folk til at klikke ind på www.daginstitutioner-aarhus.dk.